5 jun Järavallen

Pingstdagens vandring var på ett ställe där Litorinahavet för 7000 år sedan spolade upp en jättevåg med sand och sten. Oftast, av naturliga skäl vandrar vi kring Ängelholm, Bjäre, Kullen  och Åsarna. Men i söndags var vi 17 vandrare som for längs Öresund till Järavallen; söder om Landskrona, Kävlinge kommun.

Solen sken, Anna vår ledare hälsade oss välkommen och ledde oss med säker hand på skåneleden, blå markeringar och ridstigar. Vi började i björk- och tallskog där myggen dansade ikring och också landade på oss. På säker stig korsade vi E6. Strax försvann oljudet från motorvägen bakom oss och vi gick genom ett öppet hedlandskap med nyfikna hästar. Uppe från ett krön kunde vi se Fågelsjön som är en viktig rastplats för vadarfåglar. Försökte lyssna in skäggmesen som också ska finnas här. Dock överensstämde sången som jag mötte här inte med ljudet på min app i mobilen. Det var helt enkelt för många fåglar samtidigt som hördes. Men ett ljud gick inte att ta miste på. Det var stinkpaddan som lät som en gammal dörr som inte öppnats och oljats på mycket länge. Strax kom nästa sjö med fina, ljusa sandstränder och där stannade vi för fika. Men för egen del bytte jag till badkläder. Här fanns chans till bad. Och mycket riktigt det glasklara vattnet var betydligt varmare än förra söndagen på Väderön. Det är Pingst och vi är i hänryckningens tid som Esaias Tegner sa. Och då gäller det att passa på så länge man kan bli hänryckt av ett uppfriskande och vederkvickande bad.

Vi rundade nu sjön på en fin sandstig. Innan vi avvek in i skogen såg vi på håll hur två flickor på hästrygg försökte svalka sina djur. En fin vandring var nu över. Vi tackade Anna med en varm applåd.

Text: Mona Folkesson
Bilder: Robert Moman

Uppdaterad: 06 JUN 2022 18:26 Skribent: Göran Holbeck
E-post: This is a mailto link