31 jul Malmö

Vi var 29 personer som genom Skånetrafikens försorg åkte ner till Malmö för att genomföra en stadsvandring med undertecknad som vandringsledare. Vi mötte upp kl. 10.00 vid Triangelns station, södra entrén, belägen vid Bo Wiederbergs plats och Tandvårdshögskolan. Vädret var behagligt ca 20 grader och något mulet till att börja med men efter ett tag lyste solen på oss konstant resterande delen av vandringen.

Vi gick i riktning mot Möllevångstorget och fortsatte utmed Ystadgatan och Södra Parkgatan in i Folkets Park via sidoentrén på den sistnämnda gatan. Efter att ha gått runt i denna anrika park lämnade vid den genom huvudentrén som vetter mot Amiralsgatan.

Därifrån vandrade vi vidare bortemot S:t Pauli kyrkogård och på väg dit kunde vi njuta av grönskan och prakten på gårdarna mellan de charmiga tvåvåningshusen i stadsdelen Sorgenfri. Vi tog oss vidare förbi S:t Knuts torg in på Spångatan i riktning mot Triangeln. Vi vände in på Mjölnaregatan där huset skådespelaren Edvard Persson föddes och växte upp fortfarande finns kvar.

Därefter begav vi oss ut på Föreningsgatan i riktning mot stadens stadshus som för övrigt har ritats av den Ängelholmsbördige arkitekten Sten Samuelsson. På väg dit fick vi även även chansen att betrakta den gamla fina saluhallen på andra sidan gatan, där Coop numera har en butik.

Vi korsade Amiralsgatan och vandrade bort till Synagogan som är belägen utmed Föreningsgatan. Vi korsade därefter Föreningsgatan varifrån kunde få en bättre överblick av synagogan uppförd 1903 i morisk byggnadsstil. Vi passerade sedan Pauli skola på väg till Kungsgatan och dess gröna boulevard. Det är en allé som sträcker sig från Amiralsgatan till Värnhemstorget, en sträcka på ca två kilometer.

Vi slog oss sedan ner på bänkar under trädens skugga på Kungsgatan för att inta den medhavda maten. Efter rasten gick färden vidare utmed den gröna boulevarden för ett stopp vid S:t Pauli kyrka. Vi fortsatte därifrån ut mot Drottninggatan och över Paulibron vändande blickarna bort mot öster och Malmö Rättscentrum.

Vi gick sedan in på Stora Nygatan och stannade till vid Moderna museet som har sina lokaler i det arkitektoniskt vackra och storslagna gamla Elverket. Därefter styrde vi ner mot Södra Promenaden utmed kanalen där vi så småningom korsade Amiralsgatan vid Amiralsbron och vidare inemot Raoul Wallenberg park för att betrakta monoliten i marmor skapad till Wallenbergs minne.

Vi fortsatte över Gustav Adolfs torg in på Södergatan och vek av mot Baltzarsgatan därefter Kalendegatan för ett stopp vid Hippodromen där numera Malmö Stadsteater finns. Därefter passerade vi genom Lejonpassagen och kom ut på Stortorget som vi korsade och gick inemot Gamla Väster och Mäster Johansgatan.

När vi kom ner till Norra Vallgatan korsade vi den och sedan bron över kanalen. Vi fortsatte bortemot Malmö Live där vi gjorde ett litet uppehåll på trädäcket som vetter mot kanalen utanför hotell, konsert och kongress- huset.

Därefter rundade vi byggnaderna och kom ut på Dag Hammarskjölds torg där huvudentréerna till byggnaderna ligger. Vi fortsatte i riktning mot Hjälmarekajen och Anna Lindhs plats för att gå utmed kajen till Universitets- bron som vi sedan korsade.

Vi befann oss då på Skeppsbron där Köpenhamnsbåtarna gick ifrån innan det fanns en Öresundsbro. Vi fort- satte längs kajen bortemot Centralstationen där vandringen avslutades och man tackade vandringsledaren med en applåd. Klockan var då 13.20 och vi hade tillryggalagt en sträcka på 8,6 kilometer.

Vandringsledaren gjorde stopp och gav kortfattad och, i hans tycke😊, relevant information på följande platser: Möllevångstorget, Folkets Park, S:t Pauli Mellersta kyrkogård, Edvard Perssons födelsehus, Stadshuset, Syna- gogan, S:t Pauli kyrka, Rättscentrum, Moderna Museet, Raoul Wallenberg Park, Hippodromen (Stadsteatern), Malmö Live, Anna Lindhs plats, Universitetsbron samt Skeppsbron.

Vid pennan och tillika vandringsledare

Ulf Jörgensen

Här kommer ett par kartor från dagens vandring i Malmö.

Tyvärr saknas ca 500 m från starten vid Triangeln.

Bengt Johansson

Uppdaterad: 01 AUG 2022 11:29 Skribent: Göran Holbeck
E-post: This is a mailto link

Kristian Kriblad, Harnackavägen 36