20 mar Utvälinge

Idag var det dax att leta upp Utvälinge, den lilla orten vid Vegeåns utlopp i Skälderviken; som utgör Helsingborgs kommuns nordligaste bebyggelse. Det var soligt, men kallt när vi startade 28 personer från idrottsplatsen. Men snart kändes värmen stiga uppåt ryggen när vi gick västerut i riktning Jonstorp. Stigen längs havet kantades av torrt gammalt fjolårsgräs. Jag höll utkik efter sälar, som eventuellt kunde visa upp sig solandes på en stenbumling men inget syntes till. Så småningom passerade vi ett stort fågelskydds- område med lågt vatten, vikar med mindre och större sandöar här och var. Idealiska häckningsplatser och vistelse för fåglar.

På ett ställe hade man lagt ut stenar i vattnet för att komma torrskodd till en lite större sandö. I gamla tider har man här från land kört eller burit över tegelsten och spannmål till andra sidan ön och därifrån lastat godset på båt. Sen gick det vidare på stigen till den lille hamnen i Häljaröd i Höganäs kommun. Hamn-inloppet var stängt för tillfället eftersom man håller på och tömmer bassängen för rengöring. Våra ledare Göran och Monica bor precis vid hamnen och har även en stuga lite längre ned, där byns bastu är in- kvarterat. En gång i veckan, året om eldas bastun och byns kvinnor använder sig av denna facilitet efter svalkande havsbad. Byns karlar då? Enligt utsago från säker källa står de vid spisen.

När vi kom till Farhult fikade vi i den värmande solen och i skydd av sanddynor. Men när vi reste oss och vände tillbaka blev vi med vinden emot oss allt varse att det ändå bara var mars månad. På tillbakavägen mötte vi en lång rad tubkikare med fågelskådare bakom. Det är nu sjöfåglar som ejder, vigg, gravand, knipa, skrake och allt vad de heter; söker sig till häckningsplatserna på sandöarna här. Tidigare idag gjorde Anna mig uppmärksam på vad hon trodde var tranor som plogade fram ovanför oss. Är de på väg till Vattenriket i Kristianstad, eller ska de dansa på Hornborgasjön? För en liten stund sedan hörde jag lärkan i skyn och dessutom idag 20 mars, gott folk är det allvar: Det ä r vårdagjämning! Vi tackade vår ledare Göran med en stor applåd.

Text:  Mona Folkesson

Kartor och foton:  Robert Moman

Uppdaterad: 21 MAR 2022 16:08 Skribent: Göran Holbeck
E-post: This is a mailto link