1 maj Pålsjö skog

Pålsjöskog 1 maj

Kl 9.30 1 maj samlades 30 vandrare på parkeringen vid Pålsjö krog. Anita och Bert ledde oss sedan genom Pålsjö skog på en 10 km:s vandring. Bra vandringsväder, underbara vitsippsmattor och nyutslagna bokar, vackra vyer, allt fanns på plats. Vandringen gick upp på Landsborgen, passerade Krematoriet och vidare till Maria Park. Maria Park det f.d. mentalsjukhuset med sina 1400 vårdplatser; och som nu rymmer bostäder, kontor och skolor. På vackra slingrande stigar kom vi fram till Villa Thalassa, byggt 1903 åt kammarherre von Dardel. Villan har fungerat som vandrarhem och har nu hotell- restaurang- och konferensverksamhet. Det rosa Pålsjö slott såg vi på håll och gick sedan inte på men utmed Kinesiska muren och tillbaka till utgångspunkten.
Tack Anita och Bert för en fin vandring!

Gunilla

Denna första dagen i sköna maj så var vi 30 stycken som var laddade för en vandring med Bert och Anita. Det första vi passerade var Pålsjö mölla och lite trappträning på väg upp till kapellet i Pålsjö. Växten längs vägen är en Skymningsstjärna. Sen kom vi fram till det f.d. mentalsjukhuset Sankta Maria och vidare mot sista sträckan av Landborgen med en fin utsikt utöver sundet. Det var en vacker runda som vi fick uppleva. Stort tack från oss alla som var med.

Text och bilder av Piia Karlsson

Uppdaterad: 01 MAJ 2022 17:16 Skribent: Göran Holbeck
E-post: This is a mailto link

Kristian Kriblad, Harnackavägen 36