15 apr Nyhamnsläge - Krapperup - Kullabergs Vingård

Idag, långfredagen 15 april 2022, bjöd Mona Folkesson in till en mycket njutbar vandring vid foten av Kullaberg. Vi var 15 st. som startade vår vandring vid Nyhamnsläges ICA-affär, men vi kunde ha varit några fler eftersom det inte fanns bilar till alla vid Nya Torg. Efter en stunds vandring i villakvarteren i Nyhamnsläge gick vi ner mot havet och fortsatte till hamnen. Vi kom vidare till det lilla pittoreska Lerhamn och därifrån till Krapperup. Där smakade det fint med fika/lunch vid de nya fina borden och bänkarna. Det var en mulen dag men våren bjöd på mängder med vitsippor, gulsippor, svalört och ramslök. På väg mot Brunnby kyrka påminde Mona oss om drängarnas hårda liv på Krapperup och deras obligatoriska kyrkobesök på veckans enda vilodag. Vi kunde konstatera att Holy Smoke hade öppnat för säsongen och att den stora mängden vinrankor på Kullabergs vingård var välklippta och väntade på värmen. Efter ett kort besök på Bräcke mölla fortsatte vi mot ICA:s parkering. Tack Mona för denna nästan 11 km långa vandring i en omväx- lande miljö.

Monica och Göran Ahlberg

Uppdaterad: 16 APR 2022 11:21 Skribent: Göran Holbeck
E-post: This is a mailto link

Kristian Kriblad, Harnackavägen 36