31 okt Osbecks bokskogar

Start (17 vandrare), Hasslövs Idrottplats var ett klokt val med tanke på de fulla parkeringarna längre upp i reservatet. Jag såg framemot svårighetsgrad 5. Det var ända sedan i augusti vi gick 5+ med Eva Tullberg ner och upp för Nimis, upp och ner för Håkull och däremellan lite Gregers Backe och annat smått och gott på samma dag.

Här startade vi med en liten mördarbacke i början och faktiskt den där Saalbach-känslan kom. Nå'n gång emellanåt behöver man mäta sina krafter. När vi inväntade de sista i gruppen fanns det tid att titta sig omkring. Spikraka, mäktiga bokträd, solsken nere på slätten, ett och annat löv stilla seglande ner till det eviga kretsloppet. En vacker dag väntade.

Bo som ledde vandringen förde oss med säker hand på olika stigar och över välfyllda vattendrag. Vi kom förbi en före detta dansbana och en källa med dricksvatten. Vår rastplats var väl tilltagen och vi delade den med en Knyttegrupp från Friluftsfrämjandet i Laholm. Ungarna väntade på att korven skulle bli färdig i grillen och i sina gula västar såg de ut som en armé små vägarbetare. Och visst var Mulle också med, i alla fall att döma av den vilda frisyren.

Så småningom kom vi till en domarring och kunde därifrån beundra den milsvida utsikten över Laholms- bukten. Efter ytterligare några kilometer kom vi till ett ställe där Åsen slutar och stupar rätt ner till slätt- landet. Därifrån, mellan två vindkraftverk kunde man tydligt se Skottorps slott. Här gifte sig Karl XI 1680 med sin danska prinsessa Ulrika Eleonora. Bruden kom till Sverige som en fredspant i förhoppning om varaktig fred mellan arvfienderna Sverige och Danmark. Blicken stannar vid den gula slottsbyggnaden i fjärran och man tar en extra djupandning när man tänker på att det inte alls blev någon fred. Krig och utfall mellan våra länder fortsatte i 30 år till.

Vi tackade Bo för en väl genomförd vandring.

På återseende, Mona Folkesson

Kartor av Bengt Johansson och Robert Moman
Foton av Robert Moman

Uppdaterad: 31 OKT 2021 15:57 Skribent: Göran Holbeck