Helsingör - Humlebaek

Söndag 5 januari 2020

Trettondedagsafton

Det var soligt, vindstilla och någon plusgrad när vi 36 personer startade vår Trettondagsvandring till Humlebaek. Det här med vädret vet man aldrig vad vi får ta på våra breddgrader. Särskilt inte i januari månad. Men som sagt i dag har vi önskeväder. Annat var det år 2005. På natten till söndagen rasade stormen "Gudrun". Då hade jag vandringen som jag några år tidigare hade introducerat för Friluftsfrämjandet under namnet "Trampa ner julskinkan". Det blåste fortfarande styv kuling när vi bara 5 vandrare tog färjan över sundet. I Helsingör möttes vi av en blåsvart himmel och strax därpå kom hällregnet. Då kom min man med den strålande idén att vi istället skulle ta bussen till Humlebaek och sedan vandra tillbaka därifrån. Vi var dagens första besökare på Louisiana Konstmuseum. Ingen stod i vägen för konsten. Danskarna hade ännu inte vågat sig ut. Orkan igår och bara någon vecka tidigare hade Thailand hemsökts av Tsunamikatastrofen med många offer från både Danmark och Sverige. På vår promenad tillbaka hade vi fint väder med både solsken och lätt vind från sidan. Men orkanen hade också här gått hårt åt många träd som vi fick gå runt  eller kliva över.

Men nu tillbaka till dagens vandring som gick lätt och smidigt. Det gamla huset från 1577 i Helsingör verkade stå tomt och obebott och man kan bara hoppas att någon snart flyttar in och tar hand om denna pärla. I Snekkersten var vi många som passade på att använda toaletten. I samma hus fanns en bastu, livligt besökt av folk som värmde sig efter att ha vinterbadat utanför hamnen. Utanför låg 4 segelbåtar och guppade i den nästan obefintliga vinden. Danskarna är ett härdat släkte, det är trots allt den 5 januari idag. Promenaden gick vidare mot Espergaerde hamn för fika. På stranden finns ett slags friluftsmuseum där jag stannade till vid en repslagarbana. Här tvinnade man repen för fiske och sjöfart. Men där höll jag på att bli utkonkurerad av två knubbsälar som gosade på stenar bara några meter från stranden. Inte konstigt att dessa två godingar fångade mina vandrares uppmärksamhet. Framme i Humlebaek delade vi på oss. Några skulle ta bussen, 5 vandrade 7 km till, 3 personer gick hela vägen tillbaka (20 km) och 1 person passade på att besöka Louisiana.

Nu, mina vänner är det så att nästa år 2021 är det 20 år som jag utan avbrott har haft denna vandring.        Jag hoppas att ni vill fira detta tillsammans med mig den 6 januari 2021.

Mona Folkesson

Vandrare

Årets första söndagsvandring som är den traditionella Trettondagsvandringen.

För ovanlighetens skull var vandringen den 5. januari.

Foto:   Göran Holbeck

Uppdaterad: 06 JAN 2020 09:51 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link

Kristian Kriblad, Harnackavägen 36