Brammarp

Karta: Piia Karlsson.

Söndag 10 november 2019

Det hade regnat på natten till söndagen, luften var fuktig och himlen hängde tungt över startplatsen Rasta Hallandsås. Men trots dessa förutsättningar blev vi 37 personer och därmed följde också att vi hade många bilar att ställa. Det visade det sig att vi fick bara stå där i max 2 timmar. Thomas Holmqvist, som var ledare för dagen, löste detta kvickt. Vi fick köra en bit till mot Skåneleden och ställa våra fordon i en skogsglänta.

Vandringen började nu mot Brammarps vindskydd, där vi enligt de ursprungliga planerna skulle ha hållit vår rast. Vindskyddet visade sig vara ett litet paradis, placerat mot ett livligt vattendrag. Det rök fortfarande i eldstaden, ett välbesökt ställe således. Det fanns gott om sittplatser. Ett bord med två fasta bänkar hade kommit dit som en skänk från ovan. Ingen i kommunen visste vem som hade ställt dit det, men den lilla möbeln var som gjord för att just bara vara där. På andra sidan den lilla bron över ån var det sittplatser arrangerat ovanpå en stubbe. Anpassad till ställets naturliga förutsättningar var det design av högsta klass. Thomas berättade att vår vandrarförening har ansvar att hålla platsen i ordning, tala om för kommunen när soptunnan skall tömmas, toapappret var slut eller vedlådan behövde fyllas på.

Vår vandring gick nu vidare över betesmarker och skog. Så småningom kom vi till vår rastplats som låg vid sidan om motorvägen. Vid det laget hade solen kommit fram med hela den lilla kraften man kan vänta sig en kulen novemberdag. Man kunde inte göra annat än njuta. Sedan delade vi upp oss i två grupper där den ena gick på asfalt och den andra på en nedlagd sträcka av Skåneleden. Vi fick lyfta benen högt över murkna stättor, fallna träd och hoppa mellan tuvor för att inte gå ner oss i vattnet. Man ser hur snabbt naturen tar över om ingen håller efter en led. Men se'n gick det uppåt över en alldeles underbar ljunghed. Anledningen att denna bit Skåneled har övergetts är att man i anslutning till den skall bygga en bro över motorvägen där endast djuren skall gå över. Man kunde lätt hålla med Thomas som undrade varför inte också vi vandrare kunde få använda bron? Som oftast är djuren i rörelse om natten eller i gryningen och då kunde vi tvåbenta väl gå där på dagen.

Vi tackade Thomas som trots parkeringsproblem ordnade en fin vandring,

Mona Folkesson

Dövabäcken.

Natur

Solstolarna vid Vindskyddet i Brammarp.

Dagens orm.

Natur

Gamla Skåneleden söder om Rasta Hallandsås.

Gränsen intill Naturreservatet.

Snart igenväxt.

Natur

Här är tänkt den nya djurbron ska ligga.

Foto:   Thomas Holmqvist och Piia Karlsson

Uppdaterad: 11 NOV 2019 18:27 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link

Kristian Kriblad, Harnackavägen 36