Söderåsen - Klöva Hallar

Vandring bland gammalt och nytt

Söndagen den 28 juni 2009, 10 km

Historia från svunna tider, gamla saker att titta på…. mjölkkannor, cyklar, en gammal mölla men det var en ung och kunnig ciceron i Annika Elofsson som lotsade oss runt bland gårdar och "countryroads".

Eftersom det var varmt, varmt….denna högsommardag så var det skönt att då och då få komma in i skogen med sin svalkande skugga.

Jag vet inte vad hästarna på ängen tyckte om den stekande solen men uppradade vandrare i skuggan invid skogskanten och vattenflaskan i handen talar sitt tydliga språk om hur vi kände det denna dag.

Långpausen tog vi vid Klöva Mölla, där det var underbart vackert och skönt med ljudet av rinnande vatten som gav det där extra lugnet och en väg tillbaka till tider när möllan var en del av vardagen.

En mycket omväxlande vandring med ringlande grusvägar, sköna stigar, blommande ängar, djupa mörka raviner, utsiktsplatser…..lägg där till en himla massa intressant historia utdoserad  i lämpliga portioner och succén är självklar.

Kjell

Bilder följer men först lite historia:

Klöva Hallar Turisthotell var en gång en av Skånes mest kända nöjesmetropoler. Efter en brand 1977 sov etablissemanget en törnrosasömn fram till 1997, då Västra Sönnarslövs Bygdeförening förvärvade området. Efter röjning, restaurering av terrasser, renovering av två byggnader, samt nyanlagd dansbana kunde föreningen hälsa publiken välkommen igen.

Bygdeföreningen är en ideell förening vars satsning har blivit mycket uppskattad. Medlemsantalet är idag ca 400. Verksamheten bedrivs, som förr, med söndags-danser under sommarhalvåret. Dessutom deltar föreningen i olika aktiviteter som lotteriförsäljning vid lokala marknader och i anslutning till julskyltning, valborgsmässofirande mm. Föreningen arrangerar också ett antal kvällar med underhållning av varierande slag.

Uthyrning av lokalerna till familjehögtider, andra privata tillställningar samt till föreningar är en annan del av verksamheten.

Välkomna till natursköna Klöva Hallar önskar Västra Sönnarslövs Bygdeförening.

Bild före 1977

Bild från idag.    Foto: Mats Blixt

Och nu lite bilder från den 28 juni 2009, foto Kjell Fjellsén

Dansbanan.