Munkalunken - 2009

Onsdagsvandring den 15 juli, 7 km

Det blev en vandring som började i sol och slutade i sol…men där emellan var himlen vidöppen. Det var som vanligt, när det gäller en vandring i Munka-Ljungby, Nils Knutsson som mötte upp vid Nya Torg och som senare ute vid ” Munka” tog tag i ledarstaven.

Stigen vi vandrade följde Rössjöholmsån och runtom oss var det tät grönska så vi gick och njöt av sommarvärmen och lyssnade på Nisses historier om hus, platser och människor i byn.

När vi lite senare kom ut i öppnare landskap såg vi de gråsvarta molnen som hastigt närmade sig från väst och det dröjde inte länge förrän de första tunga dropparna träffade den solvarma asfalten. Vi hade nu kommit in i ett villaområde och stod och tittade efter någonstans att ta skydd.

Då hör vi Evy säga:  - vi kan gå bort till min bror, han bor här borta och han har en stor inglasad terrass…där får vi säkert vänta ut den här skuren. Vi var väl inte många som trodde på detta….men det var tack och lov precis så. Vi stampade in och slog oss ner i sköna fåtöljer, där vi i lugn och ro kunde intaga medhavd mat och dryck utan att vara rädda för att kaffet skulle bli utspätt. Det tog tid för regn och åska att dra vidare, så när det till sist såg lite ljusare ut så var det ett gäng vandrare som var mycket sugna på att fortsätta färden. Vi tackade för oss och stegade ut på de regnvåta gatorna.

Härligt att kunna vandra den sista biten i torra kläder och skor, varför humöret fortfarande var på topp och vi fick några fler historier berättade för oss av ”Nissevandrare” innan vi var framme vid kyrkan och bilarna igen.

Tack Nisse för en som vanligt fin runda och ett extra tack till Evy och hennes bror som räddade oss från att bli blöta och sura.

Kjell

Att läsa: Ängelholm en hembygdsbok år 2002, sid. 18, Ut på Hällorna av Arne Broman.

Foto: Kjell Fjellsén

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40 Skribent: Kjell Fjellsén