2021-06-17

Spångbygge

Vi var fyra stycken som strålade samman på parkeringen vid Sibirien-stranden redan kl. åtta på morgonen. Snart hade vi förflyttat oss norrut några hundra meter på gång- och cykelstigen, där ett litet virkesupplag signalerade var vi skulle in bland björkslyn längs vandringsleden. Efter en liten rekognosering och anslutning av ytter- ligare en "jobbare"; kom vi igång med myggmedelinsmörjning, materialtransport och konstruktionsdiskussioner. Arbetsuppgifterna fördelades och snart var första etappen av de nya spångarna på plats. En sjätte man förstärkte snart arbetsstyrkan. Några timmar senare, fyllda av effektivt arbete, drypande svett i solgasset och svärmande insekter; var arbetet färdigt och kunde besiktigas av två kvinnliga styrelsemedlem- mar. Det befanns ypperligt gott och trötta skruvdragare, sågar och män kunde lämna djungeln och återvända till civiliserade trakter för vila och påfyllning av energi.      Alla inblandade är värda ett stort tack för denna extraordinära insats!

Nedtecknat av PeO Jansson

Foto 2, 6-9:  Bengt Johansson
Foto 1, 3-5:  Thomas Holmqvist

Ottos runda mot röda spåret