Stockamöllan

Söndag 13 oktober 2019

Stockamöllan - Möllerike

Söndagen blev gråmulen, vindstilla och mild, regnet hängde i luften. Vi, 24 vandrare, samlades vid ”torget” i Stockamöllan för att ta oss runt den ca 9 km långa ”Stenbrottsrundan”. Dalgången intill Rönneå kallas ibland också för Möllerike p.g.a. de många vattenkvarnarna i området. Möllorna gav möjlighet att utveckla all den verksamhet som funnits i Stockamöllan under flera hundra år; t.ex. sädeskvarn, stampverk, sågverk, snickeri, smedja och slutligen industriverksamhet. Allt detta är numera nerlagt.

Vandringen gick till en början längs med Rönneå. Vi kom fram till Vittseröd och en klunga idyll-iska hus med halmtak. Kvarnstenar fanns inmurade i lagårdsväggarna. Vägen gick förbi mindre åkrar, ängar och blandskog, påfallande mycket ek. Därefter kom vi in i ett barrskogsområde och hittade vårt första fikaställe bland kvarlämnade kvarnstenar i ett gammalt stenbrott.

Efter lång vandring genom svamprik granskog, där marken täckts med ett tjockt lager mossa, nådde vi Bögerups gård, med anor från den danska tiden. Vi vandrade förbi ytterligare några ängar med vilande kor och var så framme vid Stenbockstenen. Vårt andra fikaställe blev i bokskogen vid minnesstenen av platsen; där Magnus Stenbock och hans här vadade över Rönneå år 1710, på sin väg mot slaget vid Helsingborg.

Efter cirka tre timmars vandring var vi framme i Stockamöllan igen. Vi passerade kanotuthyr-ningen, industrimuseet och Kulturfabriken, byns samlingssal.

En härlig höstvandring med lite inslag av skånsk historia!

Anna Lindgren

Bild 1 Bild 2 Bild 3

Bild  1 - 3

Bild 4 Bild 5 Bild 6