Köpenhamn

Fredag 9 augusti 2019

Brita och jag kom via Helsingör till Huvudbangården där vi två välkomnades av Ole Riis och trettioett Engelholmare. Snabbt ner till perrongen och med S-tåg till Fisketorvet, ett nytt köpcenter där man säkert  kan få allt förutom just fisk. Men den stora ljuskronan i entrén bestående av små glänsande fiskar vittnar    om platsens historiska bakgrund.

Här fick vi av Ole veta att vi nu hade lämnat Själland och befann oss på ön Amager. Hela det stora området med lägenheter och kontor byggda på grunder av gamla magasin från tiden före containertrafiken, då skepp lossades på kajerna och gods behövde lagras. Här hade man gått varsamt fram och sparat gammalt murverk och fasader.  På landsidan ligger ett kulturcenter med dansgolv mot vattnet. Kom att tänka på hur fint det hade varit här med en stilla tango i aftonsolen.

Men nu fångades vår uppmärksamhet av Vor Frelsers Kirke, ni vet kyrkan där man kan gå runt, runt utanpå tornet tills det plötsligt är stopp. Vi gick nu över Knippelsbron mot Själland igen och ner mot Biblioteket den Sorte Diamant. Det är en imponerande futuristisk skapelse av svart marmor. Vi passerade denna, den nya delen som är sammanbyggd med det gamla bibliotek från 1906. På baksidan i en vacker park med springvatten och stora, djupblå afrikanska liljor åt vi vår medhavda lunch. Och se, var det inte den store  filosofen och vandraren Sören Kierkegaard (1813-1855) som stod staty där. Han som i sina dagböcker skrev att han har författat samtliga sina verk gåendes. Vandringarna på Köpenhamns gator var hans stora dagliga nöje. Just här någonstans fick jag uppdraget att skriva dagens vandringsberättelse. Utan några jämförelse i övrigt gick också jag från detta ögonblick omkring funderandes hur jag skulle skriva och lägga upp dagens berättelse. Det är väl det de syftar på när man i vetenskapliga artiklar läser att det inte bara är bra för      kroppen utan också för knoppen att röra på sig.

På andra sidan parken kom vi sedan mot det ursprungliga Kgl. Biblioteket som bara hade en våning med böcker. I nedervåningen hyste man kanoner. Nu kom vi strax till Christiansborg, där idag den danska        riksdagen, Folketinget, håller till. Om denna komplexa byggnad kan man säga mycket och vår kunnige guide Ole upplyste oss att efter bränder och förstörelse är det tre gånger man har byggt upp detta Christiansborg som från början hette Köpenhamns Slott. Idag när man står framför Christiansborg med sikte mot Thorvaldsen museum ligger det en båge med jättestora granitkuleblock. Det är dagens tribut till säkerheten. T.o.m. en stor lastbil med terrorister skulle ha svårt att forcera dessa hinder.

Nu kom vi ner mot Nyhavn och där var det inte bara vi som var turister. Vi avvek mot vänster och hade  vattnet på höger sida. Vår blick fångades nu av den eleganta operabyggnaden och framför oss en brun, något klumpigare teaterbyggnad med 3 scener som heter Skuespelhuset. Därifrån fortsatte vi mot Ofelia Pladsen där just ett stort, gammalt ryskt segelfartyg höll på att lägga till. Nu var det inte långt till Kastellet och  Svenska Skt. Gustavskyrkan.

Här tackade vi och tog farväl från vår utomordentligt kunnige guide Ole Riis och tog sedan tåget från    Österport. Brita och jag tog ett välbehövligt dopp på 7 meters djup från badbryggorna som är utlagda vid Islandsbrygge som vi passerade tidigare på dagen.

Själv funderar jag också på en vandring i stadsdelen Vesterbro, Fredriksberg-Have, lite av Söndermarken och Carlsberg. På gensyn 2020.

Mona Folkesson

Staty

Staty av Søren Kierkegaard.

Karta

Så här gick vi i Köpenhamn 190809 med Ole Riis som guide.
Summa 11 km när vi avslutade....
                                                                                                                    mvh Marie Louise

Uppdaterad: 11 AUG 2019 17:44 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link