Helsingör - Humlebäk

Söndag 6 januari 2019

Trettondedag jul

Ängelholmare, Bjärebo, Helsingborgare, Bjuvsingar, Åstorpare och Monica från Malmö; samman-lagt 47 personer mötte upp till dagens vandring från Helsingör till Humlebaek. Vädret var strål-ande, +3 grader, solen flödade, vinden knappt kännbar.

Vid det gamla huset från 1577 i Helsingör berättade jag lite om Helsingörs historia och framförallt om Öresundstullen som Danskarna tog av alla båtar som passerade Sundet från år 1429 och över fyra århundraden framåt. Detta medförde en stor ökning av handeln i Helsingör. Även om tullen gick raka vägen direkt till kungen skapades det arbetstillfällen när skeppen passade på att provi-antera när de låg stilla. Det var inte förrän 1857 som tullen avskaffades. Stora engångsbelopp fick erläggas till Danska staten av världens sjöfarande nationer, från USA t. ex. 393 miljoner Dollar.

Vår promenad gick sedan i rask takt vidare längs den vackra Öresundskusten. Ett kort uppehåll hann vi dock med vid nappaträdet bakom Espergaerde kyrka. Rasten var i strålande solsken i hamnen och eftersom vi var många besatte vi nästan alla bänkar längs norra piren. I Humlebaek passade många på att besöka Konstmuseum Louisiana som hade temat Månens dragningskraft på människan - "The Moon: From Inner Worlds to Outer Space".

Ledare och skribent,
Mona Folkesson

Hus

Mona om gammalt hus i Helsingör. Huset mittemot är från år 1577.

Kokeri

Mona vid kokeriet. Här kokades det tjära.

Repslageri

Repslagarbanan.

Träd

Nappträdet (fler nappar nu än förra året).

Fika

Fikapaus vid Espergaerde Havn.

Fika

Louisiana

Paus innan Louisiana.

Vandringsslut

Vandringsslut vid Louisiana konstutställning.

Foto:   PeO Jansson och Piia Karlsson

Uppdaterad: 06 JAN 2019 20:42 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link