Helsingborg-Råå

Söndag 3 februari

kartaKartan: Piia Karlsson.

Spärrade vägar, inställda tåg och flyg p g a ymningt snöfall! Detta var läget i resten av Sverige när vi började vår vandring i Helsingborg, vår välsignade hörna vid Öresund som denna dag var förskonat från is och snö. Två plusgrader och den lätta vinden i ryggen var vi 31 personer som startade bakom gamla Nicolaiskolan och styrde söderut på Landborgspromenaden och Skåneleden.

Vi passerade Gåsebäck och gömt mellan hyreshusen på Elineberg gjorde vi ett uppehåll vid gravplatsen för släkten Krook. Oscar Daniel, Carl, och Nelly med efternamnet Krook har gator uppkallade efter sig i Helsingborg. Släkten Krook var förmögen och donerade stora egendommar till vår stad. Sammanlagt 2900 hektar bl. a. strövområden på Snogeholm, Klåveröd och Fulltofta, platser vi ofta besöker på våra vandringar.

Så småningom passerade vi Ramlösa Ravinen och styrde vidare mot Ättekulla Rastplats. Därefter kom vi till Raus kyrka och gjorde uppehåll vid gravplatsen för familjen Rausing (=Tetrapak).

Vi korsade Råå-ån vid Vadstället nedanför kyrkan och gick mot Råå längs den vackra stigen som följer ån. Jag avtackades vid busshållplatsen och det gick inte många minuter tills vi fyllde bussen som förde oss till Knutpunkten. Sedan gick vi i rask takt uppför Himmelriksgränden till våra bilar.

Vid pennan Mona Folkesson

start Mona berättar om startplatsens historia -
Skt. Nicolaiklostret. Foto: PeO Jansson

park Sjökronaparken med danspalatset Sundspärlan.
Foto: PeO Jansson

Stenkonst på Elineberg. Foto: Piia Karlsson.

Stenkonst 2. Foto: Piia Karlsson.

krookgravHelsingborgs välgörare - Krooks familjegrav.
Foto: PeO Jansson.

fika1Fikapaus vid Ättekulla rastplats.
Foto: PeO Jansson

fika2Ättekulla rastplats. Foto: PeO Jansson.

raus1På väg till Rausings familjegrav.
Foto: PeO Jansson.

vintergeckVintergäck på Raus kyrkogård.
Foto: Piia Karlsson.

bussenBertil tackade Mona och sedan tog vi bussen tillbaka.

Uppdaterad: 04 FEB 2019 10:47 Skribent: Per-Olof Jansson