Förslöv

Söndag 27 januari 2019

Det var 12 tappra vandrare som samlades på parkeringen vid Förslöv kyrka och följde Ingegärd Persson på en 11,3 km runda med snöplumsande som bonus. Det blev liksom inbyggd styrke-träning från höfterna och neråt. Efterlängtad fikapaus i Förslöv linbastua och en spurt uppför backen, vars sista bit endast bestegs av tre kvinnor och tre män av det rätta virket.

Vänligen/PeO Jansson

Vi var 12 tappra vandrare som hade mött upp denna snöiga dag. Vi började vår vandring på kyrkoparker-ingen i Förslöv, fortsatte längs med Hålebäcken och gick längs med gärdsgårdarna bort mot Flickebäck.        Här hade det samlats rejält med snö. Vi kom bort på Krokenvägen där vi gick in i skogen för att slippa vinden. Vi svängde efter skogen upp mot Peabs grusgrop. Vi gick så att vi återigen kom fram på Kroken-vägen. Vi gick gräsvägen förbi Gamlegård och kom fram vid Fogdarpsvägen där vi svängde vänster. En lantbrukare från trakten stannade sin traktor för att fråga vad vi var för ett gäng som var ute i detta väder!

Strax innan Margretetorpsvägen svängde vi in på Krokenvägen igen. Nu hade vi vinden i ryggen. Vi kom sedan tillbaka till Förslöv samma väg. Vi gick sedan bort till Lin Bastuan där vi kunde sitta inomhus och fika. Efter fikat gick vi upp mot Prästgårdsområdet och in i skogen ovanför. Det bar uppåt tills vi nådde toppen på ”slalombacken” och därefter neråt genom Rosenhults äppelodling och vi gick sedan inne i sko-gen tills vi kom fram till Förslövs skola och Kyrkoparkeringen.

Vid pennan/Ingegärd Persson

Karta

Dagens vandring i Förslöv.

Vandringsledare

Ingegärd är vandringsledare.

Fika

Fika i Linbastuan.