Åkulla Bokskogar

Söndag 12 maj 2019

Söndagmorgon 08.02 startar Anders på Vision sin fina buss full av förväntansfulla vandrare, 38 till antalet, å resan bar i väg till Åkulla bokskog  och Bexells talande stenar. Detta ligger i Torstorps skog Grimeton , Halland .09,30 släppters vi av vid Skärbäck parkering å vandringen kunde börja.  Första fikan tog vi vid Kalvsjön, åsen var det bara att traska på. När vi så småningom träffa på stenarna kunde man läsa olika sentenser som -att försaka är svårt att rätt njuta är ännu svårare- eller -den största njutningen som icke medför någon afsmak är hvilan efter arbete.- Det lär finnas 625 namn och 165 sentenser men alla har  inte återfunnits.
Ja de va en härlig vandring i skogens skira grönska å solen på himlen. Efter 11,5 km vandring var vi tillbaka vid bussen igen å färden styrdes mot Björkäng Vägkrog där vi fick en delikat middag.
Då alla var mätta å belåtna åkte vi vidare mot hemstaden å ett stort Tack riktades till PeO, Thomas och busschauffören Anders för en fantastisk trevlig dag.  Else-Marie Svensson

Vi var 38 Evf:are som for åsta med bussen mot Åkulla bokskog och Bexells talande stenar. Bexell (1831-1900 ansågs vara en framtidsman. Han lät med hjälp av några stenhuggare rista in kloka ord och talesätt på klippväggar och stenar. 1:a fikan hölls vid Kalvsjön. Vi passerade några fler sjöar bl.a Skärsjön. Detta var en härlig naturupplevelse som Thomas Holmqvist & Peo Jansson tog oss med på. Den fina vandringen avslutade vi med "kunglig" middag på Björkäng.     Piia Karlsson

Allt fungerade smidigt och bra. Till och med vädergudarna var med oss, även om det kom några skrämseldroppar efter första halva kilometern. Anders från Visioni rattade dessförinnan skickligt bussen på de stundtals smala vägarna. Thomas gick mest i täten med kartan i högsta hugg, något förbryllad emellanåt, men inte ett steg vilse på hela rundan. Andra halvan av vandringen var vackrare än den första, men också mer krävande över stock, vatten och sten. Inte ett kvirr hördes dock i ledet. Vi var snabba på de dryga 11 kilometrarna och kom en timme för tidigt till värdshuset. Inga problem! Den proffsiga personalen fixade lunchen till oss på bästa sätt. Hemma vid Stadshuset igen vid 16-tiden och uppgörelsen i Premier League kunde följas av undertecknad.   PeO Jansson

Karta

Karta 1.

Karta

Karta 2.

Samling

Här gör vi oss i ordning för dagens vandring.

Allt klart för avgång.

Vandrare

På väg med Thomas och PeO, som vandringsledare.

Vandrare

Christina kollar att alla är med.

Bland stora stenblock.

Fika

Fikapaus vid Kalvsjön.

Vandringsledare informerar

Thomas informerar.

Skylt

Talande sten

Här kommer några av de talande stenarna.

Bexells stenar.

Vandrare

Kanske kan vi få lite hjälp från ovan?

Natur

Här läses det på stenarna.

Vandrare

En ny sten på ett kalhygge.

Vandrare

Här letar vi text på stenarna.

Vandrare

Calle, Bengt och Marianne.

Fika

Fikapaus vid parkeringsplats.

Bexells stenar.

Kalhygge