Ven

Tisdag 13 augusti 2019

När man tittade ut genom fönstret i morse så regnade det och inte lockade det vandring på Ven. Dock var vi 12 st. som träffades utanför färjeläget i Landskrona. Avfärd med båten till Ven kl. 10 och efter en halvtimma var vi på Ven. Vandringen började uppför backen och där stod många outhyrda cyklar men vi ska ju gå så dessa brydde vi oss inte om. Vi fortsatte åt sydväst och gick genom böljande sädesfält. När vi kom över till Danmarkssidan av Ven beundrades utsikten. Därefter fortsatte vandringen mot fikapaus i närheten av Tycho Brahemuseet. Nu var vi ute på stora vägen som vi följde en sträcka och svängde mot S:t Ibbs kyrka. När vi närmade oss kyrkan så var det några som gick dit och de andra ner till Kyrkbacken. Här tog vi en lite längre paus. Några köpte makrill och annat gott att äta. Härefter fortsatte vi vandringen mot nordväst och uppför en häftig backe. När vi gick längs Öresund betraktade vid utsikten både mot Danmark och Sverige. Hela sträckan tillbaka mot Bäckviken är väldigt vacker längs havet. Tillbaka i Bäckviken har vi vandrat Skåneledens 12,5 km runt Ven. I väntan på båten som avgick kl. 15.00 så åt en del glass och andra korv med bröd. Det var ett fantastiskt vandringsväder, dock ibland regnjackor på och ibland av men det var inte mycket regn vi fick på oss.

Vid pennan Gun-Britt och Kristian Kriblad

Samling

Bäckviken.

Häst och vagn

Hästar och turistvagn.

Cyklar

Många cyklar till uthyrning.

Natur

Nämndemansgården.

Stup

Brant stup.

Hästar

Hus

Hamn

S:t Ibbs kyrka vid Kyrkbacken.

Hus

Gård med frigående höns.

Hav

Mot Sverige.

Blommor

Björnbär

Björnbären börjar mogna.

Färja

Här kommer vår båt på väg in till Bäckviken. Tack, Gun-Britt och Kristian för en härlig dag på Ven!

Foto:   Thomas Holmqvist

Uppdaterad: 14 AUG 2019 17:35 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link