Magnarp - Vejbystrand

Söndag 23 juni 2019

Magnarp – Vejbystrand 10 km  2019-06-23

Vi var 49 personer som startade vid hamnen i Magnarp. Det var ett strålande väder, vindstilla, ca 18-20 grader.

Vi följde först Skåneleden mot Björkhagen. Stigen går mycket nära havet och ramas in av vinpin-ade träd.

Väl framme i Björkhagen svängde vi åt vänster och gick tillbaka på cykelstigen genom Magnarps-skogen till Magnarp.

När vi kom ut ur skogen höll vi höger upp på en grusväg  som kommer fram på asfaltvägen mellan Vejbystrand och Barkåkra. Här  gick vi en kort sträcka i riktning mot Barkåkra tills vi kom fram till en grusväg åt vänster ner över åkrarna som gjorde en 90 graders böj och kom fram vid Magnarps skola. Vi fick vänta på några kor som skulle korsa vägen (koövergång).

Vi fortsatte på cykelstigen på andra sidan vägen och svängde sedan in i skogen efter skolan och dagiset. Vi följde sedan en skogsstig ända ner till före detta Sommarsol och kom ut på Italienska Ängen där vi åt vår medhavda fika. Här fanns gott om bänkar både i skugga och sol.

Vi korsade sedan Skogsvägen och gick sedan in i Trollskogen och kom fram vid KVS, gick tvärs över vägen, vek ner Sjövägen mot hamnen och följde sedan Skåneleden tillbaka mot Magnarp.

Vid pennan/ Ingegärd Persson

Häst

Dessa två hästar var väldigt nyfikna på oss.

Häst

Det verkar som att denna häst vill inte bli fotograferad.

Häst på språng.

Foto:   Helena Wester

Uppdaterad: 23 JUN 2019 18:08 Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link