Söndag 9 juni 2019

Vi var 19 stycken som tog 5:ans utmaning, 5 på en skala 1 - 5.

Starten gick vid busshållplatsen i Mölle. Vi passerade kyrkan och gick mot Domarringen för att fortsätta stigningen upp mot Håkull. Väl uppe så möttes vi av en vidunderlig utsikt och fikan smakade gott och gav ny energi.
F.ö. så får bilderna tala om att vi hade en fin och pulshöjande vandring.

Bild & text:  Piia

Kullaberg 2019-06-09, 11 km

Vi var 19 personer inklusive vår ledare Kalle, som hade samlats vid Mölle busstation. Vädret var något svalt och lite blåsigt men det var uppehållsväder. Vi gick i skogskanten på en härlig stig förbi Mölles kapell och vidare upp till Domarringen som består av en samling stenar samlade i en cirkel. När vi väl kom upp för den ganska branta backen, belönades vi med en vattenpaus.

Vi fortsatte sedan på stigar i bokskogen. Lite tveksamheter uppstod om vägen upp till Håkull, högsta punk-ten på Kullaberg, men så småningom fann vi rätta vägen. Nu stod vi inför en ännu brantare backe till synes utan slut. Vi kämpade oss uppför - var och en i sin takt. Alla klarade utmaningen! Väl uppe hade himlen spruckit upp, och vi såg långt både mot Skälderviken och Öresund så väl som en remsa av danska sidan. Härligt att sitta däruppe och äta sin medhavda matsäck med denna fantastiska vy för ögonen. Vi blev sval-kade av den friska vinden.

Efter vår fikapaus tog vi en annan väg ner och när vi kom ner för backen uppstod igen lite osäkerhet om vägen. Telefonerna användes för att orientera oss om rätta vägen ner. Så småningom hittade vi en alldeles perfekt stig ner mot Mölle. Vi kom fram vid Mölle kapell igen och sedan var det ingen som tvivlade på vägen. Vår vandring hade tagit ca 3 timmar - en härlig tur! Kalle avtackades innan vår hemfärd i bil mot Ängelholm påbörjades.

Vid pennan:  Ingegärd Persson

Karta

Skylt

Uppdaterad: 10 JUN 2019 16:56 Skribent: Göran Holbeck