Vallåkra

Onsdag 16 maj 2018

Majsolen står fortfarande högt denna ovanligt vackra vårkväll. Det är 25 grader varmt när vi in-väntar ”Ängelholmarnas” bilkaravan. När alla har kommit är vi 29 personer som vandrar ner till Råådalen. Vi viker av mot höger och lämnar Vallåkra Stenkärlsfabrik bakom oss. Numera används ugnen några gånger om året för att bränna kursdeltagares alster. Efter en stund berättar Bert om en rörfabrik som fram till 30-talet låg på andra sidan Råå-ån. Men redan 1919 köptes den upp av Höganäs AB och lades ner kort därefter. Fortfarande kan man då och då finna rester av rörbitar i ån.

Istället för att direkt gå upp mot Borgen viker vi av mot höger och finner en vindlande naturstig längs ån. Landskapet höjer sig brant på andra sidan vattnet, äppelträd står fullt i blom, några får liknar molntussar i det gröna gräset. Så småningom kommer vi till en brant grusväg och blir rejält svettiga. Uppe på krönet stannar vi upp och gör plats för två svartklädda flickor på vita hästar. Det är något sagolikt över kvällen när vi ser ryttarna försvinna in på skogsstigen. En kort stund där-efter är vi omgivna av gula rapsfält på båda sidor vägen. En traktor hörs i fjärran. Detta är vårt vackra Skåneland.

När vi så småningom kommer till Borgen är alla bord upptagna av ett annat sällskap som njuter  av aftonsol och matsäck. Men de hälsar oss välkommen och vi slår oss ner på kringliggande träd-stammar. Nu är det inte långt tillbaka ner till dalgången och våra bilar. Vi tackar Bert och Anita  för en särdeles fin vandring.

Mona Folkesson, Helsingborg

Karta

Kvällens vandring.

Vandringsledare hälsar välkommen

Anita och Bert välkomnar oss till Vallåkra.

Fabrik

Vallåkra Stenkärlsfarbrik.

Hage

En fårahage passeras i Vallåkra.

Vandrare

Anita leder oss mot Borgen.

Åker

Detta måste vara dagens blomma.

Skylt

Det var här vi gick.

Foto:   Bengt Johansson

Karta:   Bengt Johansson