Pålsjö

Onsdag 25 juli 2018

Pålsjöskog 25/7

Termometern visade på 28 grader men det avskräckte inte 13 medlemmar i vandrarföreningen. På nya torg torkade 7 personer svetten ur pannan och åkte till Pålsjö där ytterligare 6 personer väntade.
Vandringen började med en brant stigning uppför kinesiska muren. Därifrån vandrade vi genom avenboks-allén som kallas ”mörka gången” mot Pålsjö slott. Slottet har anor från medeltiden. På 1700-talet byggdes slottet i dess nuvarande form. Slottet har haft olika ägare genom åren och nuvarande ägare är familjen Magnusson.

Nästa anhalt var Pålsjöpaviljongen där man förr kunde ta sig en svängom. Nu för tiden är det populärt att avnjuta våfflor här. Lite skuggig skogsvandring ledde oss till Thalassa. En byggnad som, genom åren, haft många funktioner. Nu fungerar den som konferenshotell. I Pålsjö skog finns ett hundhägne där hundarna  kan springa fritt omkring. Vi gick förbi det och vandrade, längs betesmarker och åkrar fram till ekoför-skolan. Där rastade vi på på skolans gård.

Vandringen fortsatte längs landborgspromenaden och bjöd emellanåt på vackra vyer över Öresund mot vårt grannland, Danmark. I Pålsjö finns tjusiga patriciervillor och de måste vi också beskåda innan vi tog oss ner till Möllan. Så var det dags för Strandvägen där Henke väntade på oss och vi tog farväl av varandra.

Vi som fixade med vandringen var:
Åsa Hjalmarsson, Berit Cronberg och Kerstin Johnsson

Vid pennan
Kerstin Johnsson

Vandringsledare informerar

Kerstin, Berit och Åsa hälsar 10 st. välkomna till Pålsjö.

Vandrare

Avensboksallén ”Mörka gången”.

Pålsjö slott.

Trädgård

Buxbomslabyrinten framför Pålsjö slott.

Vandringsledare informerar

Pålsjöpaviljongen.

Skylt

Hus

Bilen framkörd framför Thalassa.

Hus

Gammalt torp i kommunens ägo.

Skylt

Fika

Fika vid Ekoförskolan.

Hav

Öresund.

Staty

Kerstin värvar ny medlem till EVF.

Foto:   Thomas Holmqvist

Uppdaterad: 27 JUL 2018 18:26
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link