Hovdala

Söndag 9 september 2018

När vi 3 i bilen från Helsingborg närmade oss Hovdala verkade som om halva Hässleholm var på fötter. Det var nämligen vandrarföreningen Hässleholm-Hovdala som kallade till vandringsdag. Det fanns 3 grupper att välja på:  9 km, 13 km och en grupp för mindfulness. Totalt 120 personer med 7 starter. I vår 13 km-grupp var vi över 30, varav många ungdomar och 3 hundar.  Några kände jag igen från vår resa nyligen till Telemarken. Från vår Engelholms förening deltog dock bara 6 personer och 3 personer i 9 km-gruppen. Några med mig undrade varför vi var så få denna ljuvliga sensommardag? Har Engelholmarna haft uppdrag som funktionärer vid valet, eller varför kom det bara 1 st. bil från Nya Torg?

Nå, vi som var där fick vara med om en underbar vandring, ledd av Maj-Britt och en man i stilig hatt. Det gick upp och ner genom vackra skogar och på smala stigar längs sjöar och vattendrag. Huvudrasten hölls vid en alldeles ny anlagd rastplats. Från mitt säte i det nybyggda vindskyddet hade jag en hänförande utsikt över Finjasjön. På vägen tillbaka passerade vi samhället Tormestorp och strax därefter såg vi det vackra slottet Hovdala som med sin vita fasad lyser upp mot de gröna, skogsklädda kullarna i bakgrunden.

Tack Maj-Britt för en vacker, minnesvärd vandring!

Mona Folkesson

Svamp

Trång passage.

Vandrare