Axelstorpsgården

Söndag 8 april 2018

Längd:  10 km      Vandringsledare:  Boris Larsson

Vid Axelstorpsgården kl. 09:45…..32 lättklädda vandrare….ja, nu var vintermössor, halsdukar och varma vinterjackor borta. Att Boris dessutom hade tagit fram shortsen var ju en lågoddsare som bara gav pengarna tillbaka...meteorologerna kan visa kartor och diagram så mycket de vill men vi vet att när Boris kommer i shorts….

DÅ ÄR DET VÅR !!!

Boris tog täten och broder Frank tog hand om kön för att se till att vi inte tappade bort någon vandrare i de mörka skogarna på Hallandsåsens sluttningar.

Till att börja med en skön skogsvandring och sedan tog vi en grusväg nedför sluttningarna och närmade oss Café Killeröd….det här blir fint med en räkmacka på en soldränkt terrass men Tji    fick vi…. Strax före caféet stannade Boris och visade oss in till några större stockar på kanten av    en parkeringsplats…

- Här är många bra sittplatser, så här tar vi första fikapausen.

Jodå, en smörgås med lagrad cheddar, prickekorv på polarbröd och varmt kaffe i muggen är ju  inte dumt men att jämföra det med en räkmacka tillsammans med något gott i ett glas på Killeröds terrass är ju inte rättvist.

Men vi hade i alla fall tur med vädret, nu värmde solen gott och på den fortsatta färden nedför backen kunde vi njuta av den fantastiska utsikten ut över Vejbyängar och bort mot Skäldervikens blå vatten…...i soldiset kunde vi också skymta konturerna av Kullaberg.

Några hundra meter på en nerlagd järnvägssträckning med lite knöliga stenar blev det innan vi började på vandringen uppför sluttningarna igen….uppför, uppför och uppför men utan klagan och sedan fick vi vår belöning, en andra fikarast uppe vid kräftdammarna.

Vid tunnelbygget torrlades ju dammarna men nu är allt återställt och är nu en fin plats för alle-handa fåglar. Idag kunde vi räkna in svanar, gäss och gräsänder men Boris berättade om tran- dans vid sjön och det finns säkert många fler arter där uppe men de som är lite mer skygga flydde väl in i skogen när ett trettiotal vandrare kom stormande fram. En ny skön fikapaus och sedan en kort skogsvandring och vi var framme vid våra bilar.

Eftersom vi inte hade fyllt upp dagens kvot av vandrade metrar, så blev det en extra runda bort till Fältans kors. Eftersom bilder och utförliga berättelser finns i tidigare vandringsberättelser, så skri-ver jag bara kort att korset står på den plats där en kvinna, som kallades Fältan, omkom i en snö-storm en februaridag år 1860.

Stort tack till Boris för ännu en fin vandring i vårt vackra Bjäre och även ett stort tack till Frank som såg till att vi var lika många vandrare när vi begav oss hemåt som när vi startade vandringen.

Vid ”pennan” Kjell

Karta

Hej, kartan från dagens vandring....hälsningar Marie Louise.

Vandringsledare hälsar välkommen

Vandringsledaren hälsar välkommen.

Vandrare

Det var inte helt isfritt.

Sol och isfritt.

Cafe

Killerödsbacken vid Café Killeröd.

Blomma

Dagens Tussilago vid Killeröd.

Djur

Kan användas som klädhängare.

Fika

Fika vid Flintalycke.

Dammar

Kräftdammarna vid Flintalycke.

Vandrare

Vi lämnar dammarna vid Flintalycke.

Gravplats

Vid Fältans kors på åsen nära Flintalycke.

Vandringsledaren avtackas

Boris avtackas och som synes vårklädd.

Foto:   Bengt Johansson

Uppdaterad: 08 APR 2018 17:10
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link