Errarp

Söndag 11 februari 2018

SMHI hade aviserat blötsnö och 7 sekundmeters vind denna söndag. Detta till trots samlades 36 vandrare på Nya Torg kl 10.00. Denna gången behövde vi inte transportera oss med bil utan start-ade vandringen direkt efter att Thomas hälsat oss välkomna.

Vandringens första etapp gick genom Hembygdsparken och den trevliga ”trollskogen” med vackert målade trädstammar. Vid Floraområdet finns en liten skogsdunge mellan husen och den gick vi igenom för att sedan forsätta Danielslundgatan fram till bron, som numera heter Ålundabron och som är en bro över Rössjöholmsån. När vi kommit över bron gick vi in i Vallhallsskogen och som av en händelse låg det rejäla trädstammar utlagda och lämpade att sitta på för fikastund och lite vila.

Vandringen fortsatte genom Vallhallsskogen mot Pomona och Luntertun. Thomas berättade om det stora bygget vid Ärrarps ängar. Det är Skanska som bygger ett vårdboende, som ska drivas av ett privat vårdbolag. Efter att ha gått  på villagatorna på Haradal nådde vi Torslundsskogen. Vi stannade till vid Heliga korsets kapell som ligger vackert i skogen. Ja, det är faktiskt lika vackert där som på Sofiero, fick vi veta. I Torslundsområdet finns också villagator som vi gick genom för att komma fram till Storgatan och Polisgatan. Nu återstod bara att korsa den stora vägen vid polis-huset och sedan var vi framme vid Nya Torg igen. Vi fick ingen blötsnö på oss och vinden var också snäll mot oss. Thomas avtackades efter en trevlig vandring, ca 11 km lång.

Vid pennan, Kerstin Johnsson

Karta

Vandringsledaren informerar

Thomas informerar om dagens vandring.

Fika

Fika i skogen vid Skälderviken.

Fika

Fika Skälderviken.

Bro

Här har vi passerat nya GC-bron vid Pomona.

Vandrare

På väg mot Nya Torg igen.

Vandrare

Vid vändplatsen på Pomona.

Vandrare

Vid det nya byggområdet Errarps Ängar.

Foto och karta:   Bengt Johansson

Uppdaterad: 11 FEB 2018 18:53
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link