Brösarp - Hallamölla

Tisdag 8 augusti 2017

Vi träffades på Ängelholms järnvägsstation kl. 7.50 och tog bussen till Hässleholm kl 8.01.   Därifrån åkte vi tåg till Kristianstad och sedan tog vi buss 3 till Brösarp. Vi var 18 deltagare,       de flesta steg på i Ä-holm men en del längs vägen, t.ex vår vandringsledare Maj-Britt Svensson. Det vackra vädret höll i sig hela dagen.

Det var en lång vandring, 16 km, och vi hade fler matraster än vanligt. Den första redan i     Brösarp innan vi startade vandringen. Klockan var då 11.00. Sedan gav vi oss in i skogen,         blandskog ibland bokskog.  Där var det svalt och vindstilla. Vi gick på grusvägar och på skogs-   stigar, ibland längs Verkeån. Det var en och annan brant sluttning vi måste ta oss upp för,       "mördarbacke"hörde jag, men just när jag tänkte "nu dör jag" så var vi uppe. Det var inte så     farligt. På ett ställe hade en bro rasat ner över ån och om man inte ville klänga sig över på den   så gick det bra att hoppa.

Vid Hallamölla gjorde vi ett längre uppehåll, 30 minuter, och vi hade tid att både äta och titta på Skånes största och högsta vattenfall.  Det är fem forsar med en sammanlagd fallhöjd på 23 meter. Det nuvarande kvarnhuset är från 1850-talet. Det är uppfört i korsvirke och taket är av   vass. Här har funnits kvarn sedan 1400-talet.

De sista 3 kilometrarna gick vi över Brösarps backar i sällskap av hästar, kor och får såg vi   på avstånd. Vi beundrade den vackra ljungsluttningen. Vandringen slutade strax före kl. 4 vid   busshållplatsen Torparbron, med avtackning.

Bussen var lite sen men vi hann precis till vårt tåg som var inställt. Vi tog nästa tåg men     missade bussen i Hässleholm med fem minuter. Vi var hemma i Ängelholm cirka kl 20.00 trötta men mycket nöjda.

Tack än en gång till Maj-Britt som ledde oss och till Kerstin som var kökvinna. Det var en       jättehärlig dag och vandringen var tuff men inte avskräckande. Perfekt!!!

Kerstin Nilsson

Karta:   Marie-Louise Svensson

Foto:   Bengt Johansson

Karta

Hej, kartan från dagens vandring i Brösarp...mvh Marie Louise.

Samling

EVF väntar på tåg mot Kristianstad.

Vandringsledaren berättar

Info om dagens vandring på busstationen Brösarp.

Fika

Efter en lång resa tar vi fika i Brösarp.

Vandrare

På väg i backarna vid Tockabjär.

Källa

Vid Källan i Tockabjär.

Skylt

Info om Tockabjär.

Fika

Fika i Hallamölla.

Vattenfall

Delar av fallen vid Hallamölla.

Vandringsledaren berättar

Maj-Britt ger en kort info om Carl Piper.

Backe

Här var det bara en svag uppförsbacke.

Natur

Ljunghed vid Skåneleden strax före Torparebron.

Backar

Brösarps Backar.

Å

Verkeån med Brösarp i bakgrunden.

Vandrare

Maj-Britt ledde mot Torparebron.

Vandrare

Av minerna att döma, är vi snart framme.

Bosse

Bosse väntar på Maj-Britt med anhang.

Buss

Mot Kristianstad kl. 16:04 från Torparebron.

Uppdaterad: 10 AUG 2017 17:54
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link