Vandra bort julmaten

Tisdag 26 december 2017

Annandag jul

RAMMSJÖSTRAND  26 december 2017

Ramsjöstrand eller Rammsjöstrand ?? Inte lätt att veta men Rammsjöstrand med två m tycks vara det som gäller numera.                                                                                                                                                    Det får vara som det vill med det…...Annandagen 2017 var det 31 pigga vandrare som tyckte att de behövde bränna bort lite julkalorier före nästa helgafton. Vi möttes vid hamnen i Rammsjö och med Frank i täten gick vi i motvind söderut längs stranden. Till att börja med blev det likt en tyst pilgrimsvandring för även  om vi pratade, så for orden iväg innan vi hann lyssna av dem...kan tänka mig att det satt en del julfirare i Torekov som undrade vad det var för ord som kom ” blowing in the wind ”.

Tack och lov så vek Frank av österut vid Strandskatevägen vid Glimmingeplantering och vi fick vinden mer bakifrån och den kändes inte så mycket när vi nu vandrade i lä av hus och skog. Här fick vi behålla orden för oss själva och kunde samtala som vi är vanda vid.

Halvvägs på vandringen blev det som vanligt fikapaus och Frank hittade lä bakom Johans stua (tillstånd för nyttjande av bord och stolar hade inhämtats i förväg). En förträfflig rastplats med tanke på vädret och det fanns därför lite motstånd från vissa att bryta upp för fortsatt färd.

Trots uppehållsväder (29 regndroppar räknades in och det kunde vi leva med) blev det delvis en något blöt vandring på grund av det envisa regnandet de senaste månaderna….. - tur att det inte har kommit som snö…...menade någon och det får man ju hålla med om, för då hade det inte blivit någon vandring idag.

Tillbaka vid våra fordon kunde vi konstatera att vi hade blivit ganska många kalorier ”fattigare”, fått en rejäl dos frisk luft och blivit lite klokare…...alltid kan man snappa upp någon ny kunskap från alla de samtal som förs under en 2-3 timmars vandring.

Dessutom kunde vi konstatera, när alla hade läst av sina smarta telefoner, stegräknare och kloka klockor, det Frank visste redan vid starten av vandringen, att vi hade vandrat 9,5 km.

En ny sträckning på Rammsjövandringen signerad Frank Larsson och den fick bra betyg  4,95 av 5 möjliga.

Tack Frank och alla vandrare för några trevliga timmar ute i vår vackra natur.

Kjell

Karta

Vandra bort julmaten med Frank och Boris.

Samling

Frank samlar dagens vandrare vid hamnen i Ramsjö.

Hav

Ett blåsigt Ramsjöstrand.

På väg mot Glimminge.

Vandrare

Vi lämnar Glimminge plantering.

Åker

EVF vandrar, andra plöjer.

Vandrare

Här har vi fått lite spridning på folket.

Fika

Fika.

Djur

Riktigt vinterklädda.

Vandringsledaren avtackas

Frank avtackas efter en fin vandring och missat regn.

Karta och foto:   Bengt Johansson

Foto:   Thomas Holmqvist

Uppdaterad: 27 DEC 2017 18:28
Skribent: Göran Holbeck