Perstorp

Perstorp  sjövandring

Söndag den 23 juli 2017

Dagens vandring  startade vid järnvägsstationen i Perstorp och fortsatte i naturskönt område     utanför samhället. Vandringen gick mestadels på skogsvägar, där sommarblommorna fortfar-     ande pryder vägkanten.  Blandskog, bokskog och granskog avlöstes av några hagar med bet-     ande kor eller hästar, som nyfiket  granskade oss. Vi gick förbi  vackra sjöar och dammar,  fyllda av blommande vita eller gula näckrosor. En av fikapauserna satt vi på ruinerna efter en gammal by. En annan paus njöt vi av utsikten över en sjö, högt uppifrån, med ett väldigt klippblock bakom oss. Vandringen fortsatte  förbi  bl.a.  minnessten av Linne’, Gustavslunds gård, golfbana och en kluven bautasten en bit in i skogen.

16 nöjda, men trötta, vandrare tackade  Maj-Britt och Karl-Erik för en härlig vandring i Perstorps omgivningar. De flesta vandrade ca 21 km, några valde en lite kortare sträcka. Vi konstaterade belåtet att vi haft ett perfekt vandringsväder, lagom temperatur, lite uppfriskande vind, molnigt med enstaka solglimtar. De första regndropparna kom när vi närmade oss järnvägsstationen för att åka hemåt.

Vid pennan

Anna

Foto:   Karl-Erik Svensson

Vandringsledaren berättar

Maj-Britt, en av dagens vandringsledare.

Blomsterhållare

3-hjulig blomsterhållare.

Väg

Bergsväg.

Björn

Björnen i Perstorp - träd.

Björnträd

Björnen i Perstorp.

Damm

Damm med näckrosor.

Damm

En annan näckros-damm.

Stenar

Två bautastenar ur ett kluvet stenblock.

Skylt

Linnés skånska resa - info.

Växter

Växter vid sjökanten.

Uppdaterad: 11 SEP 2017 20:17
Skribent: Göran Holbeck