Laxbro

Fredag 14 juli 2017

Det var samling i ottan vid Ängelholm station och ett glatt gäng vandrare äntrade 07.17 bussen mot Hässleholm. Karl-Erik Svensson var vår ledare för dagen. I Hässleholm bytte vi till buss mot Broby och vid Laxbro steg vi av och alla samlades vid rastplatsen intill Almaån. Ån sträcker sig   från Finjasjön till Helgeå. Totalt var vi 27 personer inklusive Ingrid som tog emot oss. Hon och   hennes man bodde i Laxbro, och hade själva iordningställt denna natursköna privata (för all-     männheten) plats. Ingrid o Karl-Erik guidade oss se'n under hela vägen med intressanta fakta     och små anekdoter. Efter en kort sträcka på stora vägen, såg vi i söder det nerlagda mejeriet i   Kvistalånga. Vandringen gick genom det lilla idylliska samhället Aska och vidare genom ”stättor” över ängar med nyfikna kor och omväxlande natur med bl. a ståtliga granskogar, lummiga löv-   skogar och en rik flora av sommarblommor.

Efter ca halva sträckan gick vi över ån på en förstärkt träbro vid Brittedals kraftverk, där vi för-   evigades i den långa trappan. Strax därefter, var det dags med efterlängtad lunchrast o fika vid Siktemöllan. Vi kom så småningom ut på vägen mot Laxbro med tät trafik och passerade då N   Sandby gamla småskola, där f.ö. Ingrids man gått en gång i tiden. Efter gåsmarsch en stund,     gick vi in på en ormbunkskantad stig ner mot ån igen för ta en titt på den hängbro, som var en genväg för skolbarnen och kyrkfolket förr i tiden. Några ”modiga” prövade om bron fortfarande höll. Välbehållna vände alla sen tillbaka ut på den större vägen. Väl framme i Laxbro besökte vi en stor veterantraktorsamling, som ägaren Stig berättade om. En traktor av fabrikatet ”John       Deere” och en ”Lanz”, startades med buller o brak. Buss mot Hässleholm avgick 13.00 och         större delen av sällskapet, tog sig ner till hållplatsen. Vi hade haft en trevlig, intressant och väl- digt naturskön vandring i perfekt väder, men då vi kom på bussen öppnade sig himlen och en     kraftig regnskur överraskade. Så tala om ”tur med vädret”! Framme i Hässleholm blev det ny     buss mot Ängelholm och en dryg timmes benvila.

Vid pennan Britt och S-O Hoffert

Foto:   Maj-Britt Svensson, Bengt Johansson och Thomas Holmqvist

Karta

Dagens vandring.

Här kommer våran buss.

Framme i Laxbro.

Samling

Medhjälparen Ingrid Olsson får en EVF-tröja.

Samling

Samling och genomgång vid Almaån - Laxbro.

Växter

Almaån.

Tvättställe

Här tvättade man förr.

Vandrare

Här är vi på väg mot Aska.

Vandringsledaren in action

EVF i lummig grönska.

Svamp

En viss sorts svamp.

Skog och vandrare

Den MYSTISKE vandraren.

Prästkragar

Prästkragar.

Almaån

Tillflödet till Brittedals kraftverk. (Eller var det Blinkedals kraftverk :).)

Damm

Kraftverksdammen vid Brittedal.

Vandrare

Några EVF:are på trappan vid Brittedal.

Vattenflöde

Överflödsflödet från Brittedals kraftverksdamm.

Fika

En efterlängtad fika hölls i gräset vid kraftverket.

På språng mot Almaån.

Kryp

Den här ville följa med hem men det fick han inte.

Vägkorsning

Hängbro

Hängbron över Almaån.

Gamla traktorer

Gamla traktorer hos Stig som är Ingrid Olssons man.

Vandrare

Och en del rariteter visades upp för oss.

Gamla bron

Gamla bron omnämnd vid slaget om Helsingborg.

Uppdaterad: 10 AUG 2017 20:04
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link