Skäralid

Söndag 2 oktober 2016

23 vandrare samlades på, den fortfarande ganska tomma, parkeringen vid Skäralid.   Våra vandringsledare Gun-Britt och Kristian Kriblad, gav oss en kort information om   nationalparken, som invigdes 2001 av kung Carl XVI Gustaf och den innehåller 5 mil vandringsleder.

Vi började med att vandra längs Skärån i lätt regn och första stoppet gjorde vi vid     Rårödspågens källa, där friskt och klart vatten kommer ut från berget. Enligt sägen   hittades här en vallpojke som dog efter att ha fallit ner från klippan.

Nästa stopp gjordes innan vi skulle ge oss uppför Offavägen; den 400 m långa stigen där oxar en gång dragit upp vagnar med bl.a. timmer och djurfoder. Den alltid lika     goda vandringsmatsäcken åt vi uppe vid Kopparhatten med utsikt över de raviner,     som i dalgångarna gömmer Kväkabäcken och Dejebäcken och som bildar Skärån. Nu bröt också solen igenom och höstfärgerna lyste klarare.

Vandringen fortsatte på stigar och spänger, med en varierande terräng; rasbranter,   bokskog och vackra vyer. Efter drygt 10 km var vi mycket nöjda och glada tillbaka på parkeringen, som nu fyllts med bilar.

/Monica Ahlberg

Fotografer:  Maj-Britt Svensson, Karin Jonsson och Thomas Holmqvist

Gammalt stengärde.

Fina höstfärger.

Matpaus på en av Söderåsens utsiktsplatser.

matpaus

Utsikten från matpausplatsen

Utsikten från platsen där matpausen var.

Två träd som har växt ihop i varandra. Trädet till vänster en bok och

trädet till höger en ek. Huvudstammen i mitten är död.

Uppdaterad: 11 SEP 2017 19:10
Skribent: Göran Holbeck