Rhododenron i Grötvik

- Juni månads första onsdag.

Till Grötviks hamn hade 18 stycken vandrare hittat. Robertsson körde fram och tillbaka och såg till så att alla bilarna hittade rätt. Då öppnades sig himlen och en ganska kraftig regnskur kom. Regnkläder och paraplyer kom fram men Magnus som var vandringsledare var optimist och gick i t-shirt. Det skulle visa sig vara det rätta klädesplagget för vi hade inte gått långt för så upphörde regnet och vi fick en fantastisk fin kväll där vi vandrade på Prins Bertils stig mot Tylösand.

Under vandringens gång berättade Magnus om kungligheter som hade passerat, om stenbrottet och dess arbetare, jordkällaren där Prins Bertil alltid köpte majtessill och han visade också Gessles fina villa som låg inbäddat i grönska.

Norr om Tjuvahålan kom vi till en skog med rhododenron som var som stora träd och många var uppemot åtta meter höga. En fantastisk vandring genom denna skog  med alla dessa lila blommor i sin fulla prakt. De växte helt vilt. Informationstavlan berättade att det finns uppemor 800 olika rhododenronsorter.

Något konstigt var det med skogen - en dam tog av sig regnbyxorna och när vi skulle gå vidare visade sig att två herrars livremmar i byxorna gick sönder. De fick gå och hålla uppe byxorna men vid fikarasten ordnades fram snören så att byxorna blev uppe.

På hemvägen låg havet spegelblankt och mycket folk satt ute på stenarna och njöt av kvällen. Kullaberg och Hallands Väderö såg vi i kvällsbrisen.

Efter denna kvällsrunda på 8,8 km tackade vi Magnus för en kväll som man egentligen aldrig ville skulle ta slut.

Foto: Karl-Erik Svensson

Uppdaterad: 26 SEP 2016 17:42
Skribent: Ingrid Jönsson/Helena Wendel
Epost: This is a mailto link