Hoppa till sidans innehåll

Grövelsjön

Avresa 22 augusti-2016 kl 5.00

Under vandringarna gick vi 1730km, alltså längre än hela bussresan.

Länk till Björn Jonssons video på YouTube:

Bensträckarrast nära Falköping.

Framme efter en lång resa.

Vandringsdag ett den 23/8 2016

Den första vandringsdagen började med en riklig frukostbuffé där knappast något saknades. Gott nybakat

bröd och bullar, äggröra och bacon, pannkakor, fil och flingor m.m. Det var också från denna buffé som var

och en fick plocka ihop sitt eget fika- och lunchpaket.

Efter gårdagens långa bussresa samlades alla klockan 09.30 förväntansfulla inför den första vandringen.

Vi startade med en kort tur med bussen, släpptes av strax före norska gränsen och började vandringen norrut.

Terrängen var mjukt kuperad, ganska sankt och blött ibland men för det mesta lättvandrat. Vi började nere i

björkskogen men kom så småningom upp på kalfjället med fantastiska vyer i alla väderstreck. Titt som tätt

stannade vår guide Björn och samlade gruppen för lite information. Handlade det inte om kråkbär eller

dvärgbjörk så visade han en sprängticka eller hur man kan använda tegellav (en form av hänglav) som

lösmustasch. Långa bitar av stigen gick vi på spänger, upp över Lövknulen, där vi såg två älgar inte så långt

ifrån oss, förbi några fångstgropar och fram till Olån där vi pausade för 11-fika.

Innan vandringen fortsatte visade Björn oss en liten ljusgrön lav, varglav, och berättade om hur man förr

använde den för att döda rovdjur med. Den är nämligen giftig och man bör inte ens röra vid den.

Vandringen fortsatte och även om vi inte alltid såg, så hörde vi Olåns porlande i närheten.

Lunchstopp gjorde vi vid Silverfallet, en skön sluttning ner mot Olån där det fanns gott om blåbär att

förstärka lunchpaketet med.

Nu lämnade vi skogen och kom ut på kalfjället där vinden blåste friskt. Mer spänger och nerförslut mot

Grövelsjön. En sista fikapaus och så gick vi över hängbron över Grövlan till bussen som tog oss tillbaka

till hotellet.

Lite olika aktiviteter: yoga tillsammans med Mona, några badade i badtunnan och/eller i Grövlan eller

också bara en stilla stund vid åkanten. Efter den goda tre-rätters middagen var det många som gick till

Storsäterns Fjällkapell för en musikkväll med cello och piano. En skön avslutning på en fantastisk dag.

Som någon sa under vandringen ”Detta är lycka!”. Tack för en härlig dag!

Vid pennan
Karin och Rosmarie

Rast nära Silverfallet

Silverfallet var dagens mål.

Vid den svajande hängbron

På varsin sida om gränsen mellan Norge och Sverige.

Vandringsdag två den 24/8 2016

Andra dagens vandring i Grövelsjön med Engelholms Vandrarförening började med en båttur

över Grövelsjön med Sjöfartsverkets minsta båt M/S Sylöra som trafikerar Grövelsjön – Sylen

på norska sidan. Vi passerade ett flygplansvrak vid strandkanten från juni 1940 som nödlandat

på sjön. Kalla vindar omslöt oss på sjön och snart befann vi oss i Norge. Guiden Mikael ledde

oss vant uppför berget till den första rastplatsen med vacker utsikt över Grövelsjön.

55 niondeklassare från Falun passerade med fem dagars packning på ryggen – starkt!

Vandringen fortsatte upp på kalfjället med vackra utsikter och även en del renar i följe.

Lunchpausen intogs i skydd av vinden och sedan fortsatte vi över flera porlande bäckar.

Efter en underbar vandring på totalt 9,7 km och med 240 m nivåskillnad hämtades vi av

chauffören Roger vid STF´s Fjällstation Grövelsjön för återfärd till Storsätra Fjällhotell.

Vid pennan och kamera

Rita Aatola Olsson

Andra vandringsdagens andra grupp gick som den första, fast tvärtom.

Vi gick från Sjöstugan i Grövelsjön och till Sylen i Norge, där vi åkte med båten tillbaka. Dock med den skillnaden att vi avvek från den så kallade Linnéstigen och gick

"off pist" med Björn på hans "special" öster om Sjöhöjden och längs Grövelsjön hela vägen. Vi vandrade på terrasserna längs de gamla strandlinjerna från istidssjöns olika vattennivåer - både spännande och intressant.

Regn fick vi - dock inte mer än den tid det tog att sätta på sig regnkläderna ;-) Och matsäcken

var väldigt god! Turen blev 10,3 km på längden och 280 m uppåt.

Vid tangenterna: Poul

Båten Sylöra

Utsikt över hamnen på norska sidan

Grövelsjön

Ett vandringssuget gäng står startklara

Här gäller det att vara koncentrerad

Mona besöker Grövelsjön för tionde gången.

Torsdag 25 augusti korta turen tredje vandringsdagen.

Kl 09.30 åkte alla med bussen in i Norge och alla började sin vandring samtidigt.

Efter fikat gick Mikaels grupp uppför stigar som ledde till bäcken Eftersom vi hade mycket tid

på oss gick vi till toppen av Rundhögda (1120 möh). Det blev cirka 280 meters höjdskillnad från

utgångspunkten. På vägen upp mötte vi många renar. Vi vandrade i Femundsmarka nationalpark

och runt fjället Rundhögda. Vi fick uppleva fjällbjörksskog, kalfjäll och större delen i sällskap

av porlande bäckar. Det blev 8,6 km på upptrampade stigar med mycket sten. Vädret var på topp

med sol nästan hela dagen. Under delar av vår vandring kunde vi se Norges 3:e största sjö.

Birgitta Axelsson Knutsson

Renar på kalfjället

Fjället "Drottningen"

Det fanns mycket att fotografera

Fredag 26 augusti 2016

Den sista vandringdagen var vi 36 st som åkte upp till Valdagsbyggets p-plats. Där mötte våra guider

Björn med hunden Okie och Mikael upp. Hälften följde med Björn på den långa rundan och Mikael

ledde den korta. Vi följde med Björn upp över Dyllen där vi såg mycket vit Renlava.

Där dök också upp en Älgtjur på ca 100 m håll. Vid första fikat började det att regna lite, så då åkte regnkläderna på. Sen gick vi vidare mot Valdalsbyggets fäbod som en tysk familj har bosatt sig på

och har hästar, lamm, höns och en kaffeservering. Där mötte vi den andre gruppen och hade en

gemensam lunch. Sen gick vi mot Gammeldalen i Norge, som är en gammal fäbod från 1850- talet.

På väg ner till bussen såg vi sex renar en bit ifrån oss. Vi såg också en stor myrstack som en björn

hade ätit av. Väl hemma på hotellet blev det sen Yoga med Mona, bastu och ett sista dopp i Grövlan,

som i dag höll 14 grader.  Efter en god Filemiddag träffades alla i konferensrummet  där hotellägaren

Lars med fru Helena tackade oss för denna veckan. Guiden Björn visade en film han gjort om våra vandringar som han även lagt ut på YouTube. MYCKET FINT TACK BJÖRN.

Vi vill även TACKA STYRELSEN, JAN, lek- o sångledaren MAJ-BRITT, och hennes medhjälpare

BOSSE och INGA-LILL, yoga-instruktören, MONA och övriga vandrare för en FANTASTISK UNDERBAR vecka. DET BLIR ETT MINNE FÖR LIVET.

Thomas o Göran

Vandringsledaren Björn Jonssons naturbilder.