Vandring i Sibirien

Söndagen den 24 januari 2016 -

Dimman läg tät mellan trädtopparna när 24 vandrare träffades vid BMX-banan vid nedfarten till Sibirien. Det kändes lite trolskt då inte en enda vindpust kändes. Vi stod och lyssnade på fåglarna som börjar få vårkänning och kvittrade för fullt. Det var bara hackspetten som förde väsen där den hackade i en murken björkstam.

Bengt började med att vandra längs med järnvägsspåret mot Vegeholm. Snön låg ännu kvar på marken trots att det nu har blivit blidväder.

Efter en bit så vek vi av in i skogen och såg att ännu ett stort område av skogen hade avverkats.

En fantastisk syn bjöd 10 till 12 hjortar eller möjligen rådjur oss på när de på ganska nära håll majestätiskt korsade stigen som vi kom på.

När vi så småningom kom till Bancks väg blev det stopp för att dricka och inta ev. medhavda smörgåsar. Några nöjde sig med lite frukt.

Därefter gick vi via stranden tillbaka till Sibirien. Idag låg det mycket is i vattenkanten och det var ganska halt på sina ställen trots att vi gick långt uppe på stranden. Många har numera halkskydd på sina kängor och det är att rekommendera. Inte såg vi långt på grund av dimman men det var härligt att gå där och höra vattnet klucka så nätt mot isen.

Några minuter i ett var vi tillbaka till utgångspunkten och där tackade vi alla Bengt för åter en fin vandring i Sibirienskogen.

BMX1

En härlig men dimmig morgon

BMX2

Här är vi komna till Bancks väg

BMX3

Det blev ganska trångt på pinnen men finns det hjärterum så finns det......

BMX4

Snöklädd strand med ganska mycket is i vattenbrynet

BMX5

Föredrar dusch framför vinterbad. Men var är vattnet??

Uppdaterad: 26 SEP 2016 17:42
Skribent: Ingrid Jönsson
Epost: This is a mailto link