Torup

Med Skånetrafiken till Torups rekreationsområde mellan Bara och Svedala 160712.

Bo Robertsson var ledare för den här vandringen, som vanligt ordentligt ”rekat” och väl genomfört. Vi var 21 EVF-are som vandrade i perfekt väder om än lite varmt emellanåt då solen tittade fram, inget regn.

Vandringen började i Bara dit vi kom med buss från Malmö och efter en kort stund var vi inne på Skåneleden som vi sedan följde hela vandringen. Första delen gick på en stig kantad av blommor av diverse slag och första stopp var sen vid Torups slott.

Slottet som är ett 1500-taals slott byggdes av en änkefru Görvel Fadersdotter Sparre till sin sons ära och gick sedan genom många olika släkter fram till 2012 då den siste ägaren flyttade ut. Malmö stad hade tidigare köpt och äger således slottet.

Vandringen gick vidare i vacker gammal bokskog och sista biten i Svedala samhälle innan vi nådde stationen. Bosse avtackades i sedvanlig ordning och vi hade turen att komma med ett tåg ganska snart och var hemma i Ängelholm redan kl kvart över tre. Vi hade gått 14 km på 3,5 tim inkl pauser, ganska bra tempo, och var alla väldigt nöjda med dagen. TACK Bosse!!

Marie Louise sammanfattade

Vi blev 21 vandrare som med Bo Robertsson i täten tog oss med på en 14km lång härlig vandring längs Skåneleden.

Skåneleden går genom Torups rekreationsområde som är ett 365 hektar stort bokskogsområde med motionsspår,

promenadstigar och ridvägar. Efter ca 1 timmes vandring var vi framme vid slottet och där var det fikadax.När den

behövliga pausen var över gick vi fram så vi fick se slottet på lite närmre håll. Torups slott ligger i Bara socken i

Svedala kommun och är ett av Skånes bäst bevarade slott från 1500-talet.

Slottet är i renässansstil och bygget påbörjades 1545.

Slottet är 3 våningar högt och bildar en fyrkant med ett åttakantigt torn i nordvästra och ett runt torn i sydöstra hörnet.

Torup såldes till Malmöstad 1970.

Von Lithners arvingar fortsatte att disponera slottet fram till 2012, även om de enligt avtal skulle ha dipositionsrätten kvar till 2035.

Fina statyn står i Svedala.

Text och bilder från Piia :)

Så här gick vi.

Flicka med barnvagn.

Kan detta vara Torups slott.

Uppdaterad: 26 SEP 2016 17:41
Skribent: Jan Gustavsson
Epost: This is a mailto link