Kullaberg

Söndag 17 juli 2016

Vi kom igång litet försenade, eftersom bilkaravanen från Nya Torg av misstag styrde mot Mölle istället för Arild. Som ledare var jag glad att vi ändå blev så många som 16 personer som tordes ta turen som kunde bli rätt så besvärligt vid nederbörd. Och mycket riktigt hängde ett tungt svart moln i samma riktning som vi skulle gå.

Efter en kort sträcka med havet till höger gick vi brant uppåt på omärkt stig. Jag var här för bara två dagar sedan och klippte bort dom värsta björnbärsrankorna och nässlor. När vi närmade oss Himmelstorpsgården fick
vi sällskap av många andra vandrare. Då var vi nämligen på samma stig som det populära Nimis. Efter stället där man avviker till Nimis gick det återigen brant uppåt. Vi fick stanna när vi hade kommit upp på den högsta punkten för att pusta ut, men också för att beundra den vackra Skälderviken. Framför oss låg nu Håkull, men när vi hade kommit ner från Sadeln avvek vi till vänster och nu var det dags att bestiga ”Knallen" för en välförtjänt matrast. Nu hade vi utsikt mot Kullabyggden och Danmark och så här lite grand från ovan kunde vi se hur Sundet blir smalare och smalare mot Helsingborg-Helsingör. På hagmarker gick vi nu mot Himmelstorpsgården igen och så hade vi de besvärligaste ställena bakom oss. Vandringen mot Arild gick sedan som en dans och vi kunde också konstatera att vädret under hela tiden hade varit förträffligt. Väl framme vid bilarna avtackades jag av Elisabeth och jag tror att alla inklusive mig själv var nöjda med dagen.

Vid pennan Mona  Folkesson

Foto: Jan Gustavsson

Mona memorerar kartan.

En fin Arildsgård passeras.

På vissa ställen var det trångt.

Mona hade valt rastplatserna noggrant.

Enligt Göran är Håkull 187.5 meter ö/h.

Mona signerar vandringspass.

En fin trädgård beundras av Birgitta.

Snart är vi tillbaka.

Arild är sommarfint.