Hovdala

Söndagen 18 September 2016

Inte ett moln på himlen denna söndagsmorgon i September, vi var 27 entusiastiska vandrare som samlats vid Hovdala, 2 gentlemän valde att gå en lite kortare tur och det går bra för där är mycket att vandra på. Vi andra gick en ravin upp till de vackra Hammarmölledammarna, där vandrade vi   den vänstra sidan och efter en stund upp på höjden där vi intog vår första fika. Ner igen så följde   vi Hovdalaån till Brönnestad, nu följde vi skogsstigar till Nösdala där vi gick bygatan fram. Nu bör- jar uppstigning så smått mot Göingeåsen, vi tar en paus vid Posta Nillas stuga och berättar lite     om hennes liv och postvandringarna 2 gånger i veckan till Kristianstad. Väl uppe på Hjässan tar vi nästa fikapaus och samtidigt beundrar utsikten, så vandrar vi vidare i den fina bokskogen som klär hela åsen, till klinten där vi åter har magnifik utsikt. Neråt igen passerar vi Tormestorp med fina     hus och trädgårdar och upp på Äspehöjden nu har vi både Finjasjön och Hovdala framför oss, det är bara att gå ner dit samtidigt kan man hälsa på alla fåren. Nu har vi vandrat ena delen av Höjd-   arnas höjdarled som gör skäl för sitt namn. Jag lovar det blir fler vandingar på Hovdala.

Maj-Britt Svensson

Fotograf:  Karl-Erik Svensson

Vandringsledare Maj-Britt går igenom dagens vandring.

Här bor det visst fladdermöss.

Hammarmölledammen.

Slussen vid Hammarmölledammen.

Fikapaus.

Hovdalaån.

Tre vandrare.

I denna stuga bodde Posta-Nillan. Nilla Jönsdotter skötte postgången

från Hovdala till Kristianstad (senare till Hässleholm) till fots, åren 1850-1899.

Dasset?

En svamp växer i ett levande träd.

Uppdaterad: 11 SEP 2017 18:59
Skribent: Göran Holbeck
Epost: This is a mailto link