2016 års första söndagsvandring

10 januari 2016

Så var det åter en s.k. skånsk vinterdag med töväder och plusgrader och halt på gångbanorna. Synd efter två fina dagar med snö som lyste upp både tak och mark.

Undertecknad hade hastigt tagit hand om dagens vandring då Kalle som skulle haft vandringen var på väg till nytt arbete i Afrika.

Vinden var kall när vi började att vandra ner mot åpromenaden och vidare genom Sockerbruks-området för att komma ner till Figges kors. Väl inne i skogen blev det lugn och skönt. Lite gympa fick vi då några träd som låg över stigen fick krypas över medan några nedfallna träd fick rundas.

Rasten tog vi vid Råbocka camping som låg helt tom och öde, men där dukades upp medhavda goa mackor, bullar, termosar med kaffe och vissa med the i. Några stod och skalade sina apel-       siner och någon hade ett rött saftigt äpple att tugga på.

När alla var nöjda med pausen gick vi ner till stranden. Där låg stranden bred och fin och inte alls mycket blåst. Vi beslöt att gå längs med havet ända bort till Klitterhus. Efter det gick vi via vallen, som ska skydda havsbaden vid högt vattenstånd, in i skogen igen och följde motionsspåret fram till Roddlokalen. Då var vissa ganska varma, ja, t.o.m så varma så att glasögonen immade igen.

Att gå i en grupp gör att vandringen går så mycket lättare. Lyssnar man på vad som ventileras så hör man att man diskuterar allt ifrån mat och gemensamma bekanta till allt tråkigt som händer ute  i världen och just nu är det överfallet i Egypten. Vi var alla överens om att klimaten har blivit så mycket hårdare.

På Pyttebron stannade vi till och berättade lite gamla historier om ”Starby hosta”, brunnsdrick-   andet och om Karlbergskan som tog 2 öre för att ro över folk till andra sidan ån. När vi kom till- baka till Nya Torg efter ca 9,5 km vandring tackade alla 23 vandrarna och undertecknad varandra för åter en fin vandring ute i naturen.

Vid pennan:   Ingrid J

Foto:   Jan Gustavsson

Uppdaterad: 22 APR 2017 11:28
Skribent: Göran Holbeck