Knäred

Söndagen 6 september 2015

Efter visst irrande i Knäred samlades 16 vandrare på Lagavallens parkering för dagens vandringsäventyr under Karl-Eriks ledning. Vi började vandringen in mot byn och gick över Krokån. Vi gick förbi Knäreds kyrka och därefter in på en vacker skogsväg längs med ån. Efter en stund kom vi fram till en Kvarnen i Knäred, en vacker naturskön plats. Därefter fick vi gå tillbaka en liten sträcka innan vi kunde passera Krokån igen på en fin gammal bro. Vi följde även nu ån innan vi kom in till byn igen. I en liten park såg vi en utsmyckning i form av en ”jättestor” vattenkanna tillverkad av betong. Snart var vi tillbaka på startplatsen vid Lagavallen där vi pausade och intog vår medhavda fika. Så var det dags för andra etappen och då mot andra hållet och nu längs med Lagan. Efter en stund kom vi fram till ett kraftverk och där kunde vi komma över till andra sidan av ån och gå vidare där till nästa bro. Där såg vi nästa kraftverk på håll. Vi vandrade också högt uppe längs med en fördämningsdamm till kraftverket och efter vattenpaus bar det vidare in i skogen på en mysig liten skogsstig med vatten på högra sidan om oss. Därefter kom vi fram till en väg som vi följde och det visade sig att vi kom tillbaka mot kraftverket och sista sträckan gick vi längs en elljusslinga. Dagens vackra vandring gick verkligen i vattnets tecken och som ”tur” var kom det även ett par ”torrvädersdroppar” på oss innan vi kom tillbaka. Förutom vatten såg vi en häger och även en liten kantarell. När vi kom tillbaka till Lagavallen efter denna fina ”vattenvandring” tackades Karl-Erik av Marie-Louise och de övriga vandrarnas applåd.

Vid pennan

Gun-Britt Kriblad