Hoppa till sidans innehåll

Andorra sista vandringen

Sista vandringsdagen.

Den längre vandringen till Pic de Montmalus

Sista vandringsdagen (17/8), som var en solig dag och som vi tyckte blev veckans bästa,

tog vi oss med buss till starten för liftsystemet. Vi var 19 vandrare som startade mot toppen.

I början gick vi uppför en röd pist, sedan blev det en mera brant stig. Vandringsledaren, Mark,

var mycket hemtam i dessa backar eftersom han jobbat som skidinstruktör här på vintrarna

i 20 år. Vi såg flera murmeldjur, ett släkte inom ekorrfamiljen, som nyfiket tittade fram.

Efter ett antal andhämtningspauser på vägen upp åt vi lunch på toppen (nästan 2800 m)

där utsikten var fantastisk med många små sjöar. Då hade vi gått uppåt c:a 700 höjdmeter

från starten. Vi sammanstrålade med den andra gruppen, efter nedstigningen, vid ett rastställe

där styrkande drycker som kaffe och öl kunde intagas. Efter ytterligare någon km var vi

framme vid startpunkten där bussen väntade. Vi hade då gått 11 km, med

en höjdskillnad på 864 m, enligt vårt Vandringsdiplom.