Axeltorpsforsen

.....HALLANDSÅSEN

Söndagen 12:e Januari

Vandringsledare : Boris Larsson

Denna söndagsmorgon är det 29 pigga och glada vandrare som samlas vid Drivans sportanläggning i Båstad. Efter flera dagar med ihållande regn var det tacksamt att det var helt uppehåll och det höll i sig hela vandringen och faktiskt fick vi några solglimtar emellanåt däremot var det ganska blåsigt, men eftersom vi gick en hel del i skogen kände man inte av det så mycket. Kl. 9,30 började vi vandringen upp för åsen, man fick snabbt upp värmen för det var mycket uppför, vi gick uppför Korrödsbacken som var skidbacke på 60-talet. Svenska skidlandslaget tränade där på den tiden, men nu såg vi ingen snö och inga skidlöpare.

Efter ett tag säger då Boris nu är vi högst upp 174 meter över havet, där beundrade vi utsikten en stund men där blåste det så man höll nästan på att flyga iväg. Så vi drar oss in i skog igen och där blir det fika, några nedblåsta bokar var bra sittplatser och det smakade bra som vanligt. Nu kommer vi snart fram till forsen och Ravinen, det är ganska mycket upp och ner och väldigt vackert. Nu går färden neråt Båstad igen, där blev vi tillrättavisade av en morgontrött man som inte tyckte vi fick stå på gräset, men vad vi kunde se var det mest mossa, men vi snabbade oss därifrån.

Det var en vacker omväxlande kuperad och uppfriskande vandring och när vi kom till våra bilar igen tackade vi alla Boris för detta.

Maj-Britt Svensson

Foto: Kjell

ax 1

Boris ( vandringsledare) Christel och Piia tog täten ut från villaområdet.

ax 2

Dagens vandring började med en backe....

ax 4

..........fortsatte med en lite brantare backe som övergick i en....

ax 6

............riktigt brant backe med stormfällda träd som extra krydda.

ax 5

Färden fortsatte på asfalt och en svag uppförslutning.

ax 7

Så vandrade vi in i Lyadalens naturreservat.

ax10

Första närkontakten med forsande vatten.

ax 11

Vi hittade en ny backe och den måste vi ju bara prova på......

ax 13

......inte något dåligt beslut, här hade vi en fin utsikt över Båstad och delar av Hallandsåsen.

ax 12

Det bästa med att gå upp för en backe är att man oftast får chansen att njuta av en lättare nedfart.......men idag var det lite halt i leran...så det gällde att ta det försiktigt.

ax 14

Dagens ko:  Highland Cattle....

Highland cattle är en härdig nötkreaturras som har sitt ursprung i Skottlands högländer. Det engelska rasnamnet "highland cattle" betyder "höglandsboskap" och rasen kallas på svenska även för skotsk höglandsboskap. Rasen hålls främst som lätt köttras, ofta som betesdjur på naturbetesmarker. De är bra betesdjur på fuktiga marker.

Bland rasens främsta kännetecken är dess långa päls och tjurarnas långa horn (kor har också horn men kortare än tjurarna). Djuren är ofta rödbruna till guldbruna i färgen, men det förekommer även djur med ljus eller svart päls. Pälsen består av två skikt, ett yttre med lång päls som står emot väta bra och ett tätt undre skikt som håller djuret varmt. Kons päls används ofta i garnindustrin på grund av sin förmåga att stänga ute kyla.

Rasen har lätt att föröka sig och korna har goda moderegenskaper. Kon ger mjölk med en speciell smak, litet sötaktig.

ax 16

Tro det om ni vill....men Boris hade hittat ännu en kulle som han tvunget ville att vi skulle "besegra".

ax 29

Ännu en gång fick vi dock lön för mödan...uppe vid Bratteborg, vandringens högsta punkt, kunde vi på nytt njuta av en vy över Bjärebygden.  Enligt Kjells "klocka" !!??? Den tekniken...... var vi här 174 meter över havet.

ax 15

Resterna av en gammal borg ?

ax 18

Sedan blev det fri vandring över kullarna ner mot skogen och.....

ax 17

.........dagens fikapaus. Vi har lärt oss att dra nytta av stormfällda träd....

Eller som någon sa: - Detta är som livet på en "pinne"

ax 19

Den här "lampan" hade vi inte sett på några dagar men lagom till vår paus, så skingrades molnen.

ax 20

Gott om vatten i forsen.

ax 21

En skön vandring i oerhört vacker natur..... man kan tänka sig att

detta är en plats för en vårvandring.

ax 22

Så fick vi ett möte med X-2000...som för dagen höll sig på spåret.

ax 23

Dagens skylt...vi kan bara hoppas att bilisterna bryr sig.

ax 25

Dagens sista bild på forsen.

ax 24

Slutet gott allting gott...Boris (dagens ansvarige ledare) kan summera dagen som lyckad och fick en varm applåd med sig hem.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38