Abborraleden

Invigning Abborraleden

Den 27 sept 2014 deltog 19 medlemmar från Engelholms Vandrarförening i invigningen.

De första tankarna och funderingarna på en vandringsled runt Abborrasjön, kom i början av 2011, då  det  anställdes en  folkhälsostrateg i kommunen, även jag blev  inblandad.

Tankar och funderingarna växte, och 2 studenter från lantbuksuniversitet i Alnarp och blivande landskapsarkitekter, fick som ett projektarbete, i uppdrag att undersöka möjligheter till en vandringsled i området, resultatet blev mycket bra. MEN kostnaden blev högre än vad kommunen hade råd med, och projektet blev vilande.

Kommunen ansökte hos Länsstyrelsen om att som ett Leaderprojekt (tillgängligt för alla) få bidrag till leden, och i November 2013 beviljade Länsstyrelsen detta. Efter godkännande,före 31/12 2014 blev bidraget 1,9 miljoner, och under förutsättning att kommunen bidrager med 0,8 milj.

Det bildades snabbt en projektgrupp från föreningar, boende i området, företag och även skolorna blev inblandade. Det har varit både intressant och givande att deltaga i och se denna led växa fram. En led som är ca 1 km lång innehållande utegym, lekplats, 2 grillplatser varav en under tak, bänkar för vila och till att begrunda utsikten, belyst och tillgänglig året om. Och det bästa av allt. Den är tillgänglig för ALLA, ingen med funktions hinder, rullstol, rullator eller annat handikapp behöver känna sig utanför. Vi har haft  besök utifrån, och omdömet är att andra kommuner borde följa efter. Utan tvekan sätter denna led som blev i stort som de första tankarna var, tillsammans med övriga leder som finns i området Örkelljunga på kartan. Pinnåreservatet, Grytåsa strövområde, Skåneleden som går genom reservatet och Pilgrimsleden, Cantiago de Compostela, som går 2,5 mil genom samhället och kommunen, på sin väg mellan                      i Spanien och Trondheim (Nidaros) i Norge.

Jag är med i projektgruppen, och vill som sådan passa på att tacka er som kom hit och deltog i invigningen. Ni bidrog därmed till att denna led kan vidareutvecklas med redskap till gym, lekplatsen, eller annan handikappsvänlig aktivitet.

Rune Bengtsson

Foto: Bengt Johansson och Rune Bengtsson.

Abb 9

Information om leden.

Abb 1 Samling torget Örkelljunga

Samling vid torget i Örkelljunga.

Evf:s ordförande leder oss till invigningen.

Abb 3 Kören sjunger för de församlade

Kören sjunger för de församlade.

Abb 4 Det bjöds på korv också

Här bjöds det på grillkorv.

Abb 8

Det finns ytterligare en fin grillplats.

Abb 6

Utegym- och lekplats.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:00
Skribent: Jan Gustavsson