Vintervandring

ro 0

........ROLF

Vid Skälderviken  20130210

Denna lite gråmulna söndagsmorgon, med ett par minusgrader och lätt snöfall, samlades ett 25-tal vandrare på Nya torg för vidare färd ut till Segelsällskapets parkering i Skälderviken. Där väntade ytterligare några vandringssugna, både hundar och människor, och strax hade Rolf samlat truppen och det bar iväg.

Vi passerade Lövängen som snart förväntas vara fylld av vårens första vipor, vidare in i skogen utmed Kägleån, väldigt vackert med snötyngda grenar på träden och vattnets lätta forsande….

Framme i byn i Skälderviken korsade vi vägen och gick förbi Lingvallen(gymnasternas paradis) och vidare norrut. Valhall park hade vi på avstånd och så kom vi fram vid Lilla Hult. Därifrån gick vi mot Skepparkroken och nästan nere vid havet vek färden av ännu en gång mot norr. Här hade inte så många gått före oss denna morgon, vi trampade i lös härlig snö och kunde släppa ”halktanken” en stund.

Denna väg ledde oss fram till Björkhagen där, väldigt påpassligt, det fanns en lekplats med ganska många sittplatser. Här tog vi fikarasten och njöt också av utsikten mot Kullahalvön som uppenbarade sig i det nu nästan försvunna snödiset.

Vandringen tillbaka till startplatsen gick utmed havet på den befintliga gång- och cykelvägen, lite slirigt ibland, många fler än vi hade gått/cyklat där, men alla kom hela tillbaka.

Broddar var bra att ha, för att tryggt ta sig fram denna dag, och en billig livförsäkring….med dem under fötterna kunde man njuta av omgivningen, havet som var nästan spegelblankt och den vita fina snön som är rena medicinen för själen…ljuset är viktigt..

Åter på startplatsen blev det sedvanligt TACK och stor applåd till dagens vandringsledare ROLF, som lotsat oss runt i ca 1 mil denna förmiddag.

Marie Louise har antecknat…

och bilderna har tagits av Bengt och Rune

ro 3

Start hos seglarna i Skälderviken.....det var inga där idag???

ro 12

Festplatsen i Skälderviken...... men ganska tomt och ödsligt här också.

ro 4

Snygg och säker passage av "stora vägen" i Skälderviken.

ro 5

Oordning i ledet...tyckte fotografen att undertexten till den här bilden skulle vara. Vet inte det ??? Jag tycker att det ser ganska bra ut men verkligheten var kanske en annan.

ro 13

Så smyger vi in en bild på en vinterklädd Björnloka...dagens "blomma"

Det här är lite fusk, bilden är tagen av Piia någonstans i Skåne.

ro 7

En ensam skidåkare med en fråga på läpparna - Gång och cykelbana...men vad gäller för skidor????

ro 8

Rast och intag av medhavd mat och dryck vid Björkhagen.

ro 1

Visst är detta en av anledningarna till att man ger sig ut på vandring en kall vintermorgon....at få sitta och njuta av varmt kaffe eller te.

ro 2

Klara för fortsatt färd.

ro 10

Dagens kökarl......Roland. Bra bildbevis, han var definitivt sist i ledet.

ro 9

En lämplig och vacker slutbild från ännu en fin och skön vandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38