Vegeholmsvandring

v 0

....HÖSTFÄRGAD SKOG

Söndagsvandring i Vegeholm 131006

Samling på Nya torg och vidare transport ut till väg 112 och gamla infarten mot Vegeholms slott.

Här samlades vandrare från flera håll, Höganäs, Helsingborg och Ängelholm och när vi startade vandringen under Bertils ledning var vi 21 personer och tre hundar. Strax anslöt ytterligare en och vi var 22 som fortsatte i den höstvackra skogen. Färgerna på träden sprakar, lönnarna mest, och när solen efter ett tag kom fram var det fantastiskt vackert…

Vi såg en liten fågel av ”okänt” slag, flera bilder togs och kanske någon har svaret? Korsnäbb var ett av förslagen…

Vandringen gick på skogsvägarna och var varken backig eller jobbig. När det blev dags för fikapaus var vi på den gamla bron, som går över Vegeå, en gammal järnvägsbro som rustats upp och kulturminnesmärkts – liknar Pyttebron – och som nu fungerar som gång- och cykelväg över ån. För att nå dit gick vi en bit på Vegeåleden, och därifrån tog vi samma väg tillbaka och kom fram vid slottet. Härifrån tog vi sen en sväng i skogen på lite mer otillgänglig mark, en gammal väg som vägföreningen glömt… Höga nässelbestånd, nedfallen ståltråd och på sina ställen också uppsatt tråd mellan stolpar, tidigare inhägnad för vad???

Alla klarade sig helskinnade och snart var vi framme vid slottet igen. Bertil berättade lite om slottet, dess historia och invånare och sedan gick färden vidare mot bilarna.

Vi hade avverkat knappt 9 km och att komma hem till lunch var det nog ingen som ogillade. Solen strålade och det var nästan 15 grader i luften, vilken fin dag!!

Christina framförde allas vårt TACK till Bertil och vi gav honom den sedvanliga applåden.

Marie Louise sammanfattade…

Bilder från Bengt.....

v 3

Birgitta håller koll bakåt när täten viker av in på en skogsstig....vi vill ju inte tappa bort någon vandrare redan nu.

v 4

Inte Karl XII ...men väl Bertil (dagens tätkarl) som pekar mot slottet när han berättar om gods, hus och ägor.

v 5

Täten passerar slottet som ligger väl dolt bakom träd och murar.

v 2

Dagens " skylt"  en sten som markerar en gräns mellan härader.

Härad (pluralhärad eller härader; förr även häradeisländskahéraðfornsvenskahæraþ(-e) och liknande, senare fornsvenska:hæradh(-e)nynorskaheraddanska och bokmålherred), mindre folk- och landområden, vilkas huvudsyfte ursprungligen verkar ha varit av rättslig natur, nämligen upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet.  ....så nu vet vi det.

v 8

Här är två vovvar som försöker upprätthålla lag och ordning i dagens grupp.

( en härlig bild på dessa två trogna vandrare)

v 7

Fikasugna vandrare. Det ser farligt ut men den här vägbiten är ordentligt avstängd med "betongsuggor", så vi satt säkert även mitt på vägen

v 1

Dagens fågel..kan vara en:

Större korsnäbb (Loxia pytyopsittacus) är en fågel i familjen finkar (Fringillidae) som tillhörkorsnäbbsläktet.

v 6

Stort tack till Bertil och sedan blev det lite eftrsnack innan vi kröp in i våra bilar.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37