Vandring vid stranden

EN SOLIG ONSDAGSKVÄLL VID.....

str 0

....SKÄLDERVIKENS STRAND

Onsdagen den 29/5  Vandring vid stranden  10 km med Cornelia. Det hade på förmiddagen varit lite småblåsigt och kyligt, men ju längre dagen förflöt blev det mindre vind och mer sol, och när vi, 16 st, startade från Hamnkrogen var det  sol från klar himmel. Vandringen var första delen på stranden, nära vattnet, där var sanden lagom fast och  det var ingen risk att vi skulle få våta fötter, vattnet låg ju nästan som en spegel. Halvvägs satt det fint med fikapaus, och efter lite information om kullaledsinvigningen var vi på väg tillbaka igen, nu på härliga stigar, Klitterhus passerades, och snart var vi  tillbaka vid bilarna, där vi mycket nöjda, och mådde jättebra efter denna fina vandring, tackade Cornelia med glada miner och en stor applåd.

Text och bilder: Rune

str  4

Här var det ingen glad min hos dagens vandringsledare men det var säkert för att Rune inte höll sig till reglen att Vandringsledaren alltid skall gå först.

str 2

Så....nu var det bättre......och här fick vi trava upp i sanden för att komma förbi bryggan vid Klitterhus.

Anrika Klitterhus

Flera generationer har minnen av denna pärla. På 30- och 40-talen gick familjerna gärna hit och söndagsåt.

FörrPriserna var blygsamma mellan 2:50 och 3:50 för en middag. Den nöjeslystna generationen satsade på danskvällarna. I pausen drack man sockerdricka och åt smörgås med schweizerost.

Här har hållits konserter, danstävlingar, skoldanser, och discon. Olika typer av krog- och pubverksamhet har bedrivits och under en period höll restaurangskolan till i huset.

Många artister har roat Havsbadspubliken. Visste ni att Povel Ramel och hans studentorkester debuterade på Klitterhus? Andra stora namn värda att nämna är Zarah Leander och Öbers orkester som spelat upp till dans.

str 6
Inte supé på Klitterhus men väl fikapaus vid klitterna.

str 5

Så var det vägen tillbaka....

str 1

Slutet gott allting gott....nu var det idel glada miner.......undrar vad det fanns i den flaskan ???

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37