Vandring vid Tåstarp

GRÖN VANDRING MED.........

tå 0

......MARIANNE

Söndagen den 2 juni samlades 18 vandrare vid Tåstarps skola/bibliotek för en 12 km lång vandring under ledning av Marianne Gyllenlönn. Vandringen gick först förbi Tåstarps vackert belägna kyrka och vidare längs Storesjöns strand. På höger sida passerades sedan Danskejön, som vintertid är en mycket populär skridskosjö (då med is). Nästa vattendrag var fiskedammar med en fin laxtrappa i Rössjöholmsån. Första matpausen ägde rum på en vacker skogsdunge med trädstammar som vi kunde sitta på och njuta av matsäckar med diverse innehåll. Carl-Wilhelm hade fina äggskivor på sin macka.

Efter pausen tog vi av på en gulmarkerad stig som visade sig vara en del av Ängelholms Terrängryttares ridled. Den ingår i ett EU-projekt med mål att bygga upp ett trafiksäkert och attraktivt system av ridstigar i Ängelholms kommun för kommunens ryttare och gäster. www.engelholmsterrangryttare.se Efter en stund svängde vi av på en smal skogsstig som ledde till Storesjöns strand där vi tog paus nr två.

Efter tre timmars härlig vandring i lugnt men molnigt väder nådde vi utgångspunkten och bilarna. Rune tackade Marianne för en fin runda och alla deltog i en varm applåd. Sedan körde nästan alla till Tåstarpstomatens gårdsbutik för att inhandla tomater i olika storlekar.

Vid pennan:

Rita Aatola Olsson

Söndagens fotografer: Kjell, Rita och Rune

tå 5

-Hej, det är jag som är Marianne och det är jag som skall leda dagens vandring.

tå 6

Liten genomgång före start.

tå 7

Bra att titta på skyltarna innan man ger sig iväg....eller ta en bild....då vet vi i alla fall var bilarna finns om vi skulle villa bort oss bland sjöarna kring Tåstarp.

tå 8

Så har vi fått upp farten......

tå 12

....då var det dags för första fikapausen. Här hittade vi ett omkullblåst träd som blev en perfekt bänk för de flesta av oss...

tå 1

...några fick dock leta upp en egen stubbe att sitta på......kan undra om Kjell redan sitter och sätter text till bilderna ???

tå 14

Så var vi på väg igen.

tå 13

Missne (Calla palustris) är en art i familjen kallaväxter. Den är den enda arten i släktet och har en cirkumboreal utbredning. Den förekommer naturligt i Sverige och är allmän i de södra delarna, men är mer sällsynt i norr. Den växer i tjärnar och insjöar. Arten odlas även som vattenväxt i trädgårdar. Efter blomningen får arten röda bär som är giftiga för människor[1]. Äldre alternativa namn var Drakrot och Mäss[2].

Inte så ofta vi ser den här blomman på våra vandringar, så det hade ju blivit dagens blomma om inte.....

tå 2

....Rita hade skickat in den här buketten med Svärdsliljor.

Så dagens blomma:

Svärdslilja (Iris pseudacorus) är en art i irissläktet i familjen irisväxter. Epitetet svärd kommer av att bladen kan liknas vid svärd. Trots ordledet lilja tillhör svärdsliljan inte familjen liljeväxter.

Ibland får man frågan: -Varför skall man gå upp tidigt en söndagsmorgon, fixa mackor och dryck, packa ryggsäcken, dra på sig kängorna och ge sig ut i skogen ???

Här är NÅGRA bilder som jag tycker ger något av ett svar på den frågan.....eller vad säger ni ??

tå 9

tå 10

tå 11

tå 16

tå 4

Visst får vi uppleva mycket fint på våra vandringar.

tå 3

Som Rita skrev, så tog vi oss sedan fram längs en ridled med våra apostlahästar.

Apostlahästar, vardaglig eller skämtsam benämning på människas ben: "Jag äger inte någon cykel; jag har ju mina apostlahästar."

tå 15

Fikapaus två (2)...vid stranden av Storesjön.

tå 18

Några kilometers vandring sedan såg vi tornet på Tåstarps kyrka och då visste vi ju att vi snart var framme vid våra bilar.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38