Vandring vid Hjärnarp

g 0

.....VIGGO

Söndag den 23 juni

Det småregnade lite på morgonen, men trots det var dagens vandringsledare Viggo och 8 andra personer samlade för att åka upp till Hjärnarp. Vid Söndrebalgs skola tillslöt några bilar med vandrare och när vi kom upp till startplatsen för dagen vid Viggos stuga, var där ännu flera regnklädda kamrater. Sammanlagt blev vi 23 förväntansfulla personer.

Vi gick först in på en väg, som ledde in till Afrikahuset. Det är ett par, som har byggt upp ett afrikainspirerat  ett hus med afrikansk inredning. Dom har guidade visningar där. Grupper som vill komma dit, kan även boka en afrikansk helafton med 3-rätters middag med filmvisning.

Sedan fortsatte vi och snart ledde Viggo in oss på fina skogsstigar. Det hade slutat regna, tidvis tittade solen fram och det blev ganska varmt, så vi fick lätta på klädseln. Vi kom fram till Gånarps Backaväg, gick över den och förbi två fiskedammar innan vi kom fram till ett av två offerkast. Viggo berättade en historia om att två pojkar, som gick och vaktade kor här, hade blivit osams och börjat slåss. De hade blivit så illa skadade, att en föll ner och dog här och den andra hittades död lite längre bort i skogen vid offerkast nr två, som vi också gick förbi.

Matrast hade vi på ett kalhygge, där det fanns gott om stubbar att sitta på. Mätta och belåtna fortsatte vi vandringen på skogsstigar, men även genom beteshagar. Några kor syntes däremot inte till. Efter en stund var vi framme vid Gånarps Backaväg igen. Vi gick en bit ner mot Gånarp innan vi vek in på en annan väg förbi ett hundpensionat och några fina hästgårdar. Vi kom också förbi gården, där Arne Lambert bodde och hade sin musikstudio innan han dog  1977. Därefter bar det iväg in i skogen igen och över Viggos egentillverkade bro och sedan var det inte långt kvar till bilarna. Vandringen avslutades med att Viggo visade oss sin fina trädgård. Där passade vi även på att med sedvanlig handklappning tacka Viggo för en mycket fin vandring.

Vid pennan

Ingegerd Andersson

Bengt tog bilderna:

g 1

Samling hos Viggo vid Söndrebalg.

g 2

Klara för avfärd.

g 4

Mot Gånarp !!!!!

g 5

Väginformation vid vägkanten.

g 6

Stor spridning vid fikarasten, så Bengt fick plocka fram vidvinkelobjektivet och Viggo......

g 7

....fick göra en återsamling innan vi kunde fortsätta vandringen.

g 8

Samling på nytt....nu vid ett av två offerkast som vi passerade.

g 9

Och här är offerkast två (2).

Ni kommer väl ihåg vad ett offerkast är ????? Annars kommer här en repris av vad man hittar på nätet.

Offerkast, även benämnt riskast, är en plats där någon dött en oväntad eller våldsam död. Förbipasserande har på olycksstället offrat ett mynt, kastat en sten, granris eller en kvist, som ibland ej fått vara grön, dels för att hindra den omkomne att gå igen, men även för att skydda sig själv mot kommande olyckshändelser. I vissa områden levde man i tron att ju större sten eller gren man lade på högen, desto längre kunde man färdas utan att råka ut för en olycka.[1]

g 3

Så avslutar vi med en fin bild från Viggos trädgård....den vackra och omtalade klykan.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39