Vandring vid Hålehall

hå 10

..............HALLANDSÅSEN

Söndagen den 27 oktober 2013

Vi var 18 personer som kom upp till Hålehallstugans parkering för att vandra med Helena. Vädret var milt, vindstilla, molnigt men uppehåll. Det fanns en hel del färglada löv kvar på träden.

Vi gick först ner till Hålehallstugan för att titta på utsikten. Det var lite disigt men Förslöv kunde skönjas. Därefter gick vi en bit på det röda spåret för att senare växla in på det gröna. Det var en aning kuperat till en början. Vi gick på en tjock matta av löv. Till en början var det bokskog vi gick igenom för att senare gå i grannskog för att sedan åter gå i bokskog. Det fanns en hel del lärkträd som börjar fälla sina barr.

När vi hade gått ca 6 km kom vi fram till ett kalhygge där Helsingborgs scouter byggt några hyddor uppe på höjden. Där passade vi på att äta vår medhavda matsäck. På slutet av fikapausen kom det några regnstänk men vi blev knappt blöta och det slutade strax. Vädret blev sedan bara bättre och bättre.

Vi kom fram ovanför Killeröds Café och vek av mot Hålehall. Där visade Helena oss en stor krokig bok som nog var väldigt gammal.

Alldeles innan vi nådde fram till Hålehallstugan passerade vi en gård där Åbergs bodde. Kvinnan där samlar på dockor och tar emot sällskap och visar sin samling, tipsade Marianne om. Solen sken nu på oss den sista biten längs med sjön fram till våra parkerade bilar. Vi tackade Helena och framförde att vi gärna gjorde om denna vandring till våren när bokskogen är nyutslagen och kabbelekorna blommar i kärren.

Vi hade gått ca 11,5 km.

Ingegärd Persson.......jag tog några bilder också:

hå 6

Lite "mingel" och funderingar innan vi började vandringen.

hå 3

Helena höll i trådarna idag och hon var på G.

hå 2

En skön och vacker höstvandring.

hå 4

Sedan var det gott med en kopp kaffe.

hå 5

Det fanns fler vid kaffebordet.

hå 1

- Alla klara ?? - Då ger vi oss iväg igen.

hå 8

Stora boken som det talas om i texten....nu när alla blad har fallit av, så

får man ju en bättre bild av stam och grenverk.

hå 11

Här var det också grenar så det räcker.

hå 12

Åbergskagården....men det var visst inte Alfons Åberg som bodde här.....

hå 9

Nej, ....Marianne visste bättre, här bor en dam som samlar på dockor.

Hade vi ringt någon dag före, så hade vi säkert fått komma in och titta på samlingen......det får bli nästa gång.

hå 7

-Hur långt har vi gått ? Hur långt har vi kört ? Hur mycket skall vi betala till chaufförerna ? Många frågor....men sedan blev det dags att tacka Helena för dagens vandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39