Vandring vid Ausås

au 0

.....I FEBRUARI

Söndagen den 3 februari

Vandring i Ausås med  Bertil Ericsson som vandringsledare, och 34 st deltagare.

Denna vandring blev en repris på kvällsvandringen vi hade den 20/6 2012, en varm och solig kväll. Gå gärna in och titta på bilder och text från den kvällen.

Idag var det annorlunda väder, mulet, dimmigt, några grader minus och lite snö på marken.  Men mycket vackert med all denna rimfrost på träden, bara fint med denna kontrast mellan sommar och vinter.

Vårt första stopp var vid Bengts Bisonoxar, de såg mycket undrande på oss och funderade nog på vad vi kunde vara för några? Så många, och Så nyfikna . Enligt Bengt är nuvarande väder mycket bra för dessa djur,  tycker inte om när det är varmt, och inte heller sträng kyla. Vi vandrade vidare på mindre stigar för ett besök vid ”luffargranen” Ett imponerande träd, lär vara största granen i Sverige. Vi vandrade vidare till Salamis idrottsplats, där vi intog det vi packat ner i ryggsäckarna. Efter en lagom lång rast var vi iväg igen, nu på väg mot Spannarps gård, en gård som är belägen på den ”goda” jorden, Bertil pekade på en byggnad som innehöll många tusen kycklingar, och som hade några få veckor på sej att bli lagom välgödda  för att smaka på våra tallrikar. Vi kunde beundra vackert klippta buskar på gårdsplanen, och när vi vandrade vidare, en lång och vacker alle’.

Så fortsatte vi på väg och en fin stig till Ausås Scoutstuga, Möllan tittar vi närmare på när vi har Möllevandringen.  Nu återstod en ren transportsträcka till startplatsen och våra bilar.Och vi kunde tacka Bertil för en mycket fin 10 km lång runda, med en applåd från oss alla.

Vid pennan  Rune

Bilderna togs av Bengt och Rune

au 10

Först i ledet har vi dagens ledare....Bertil Ericsson.

au 1

Bisonoxarna vid Brockstorpsgård.

au 2

Lite närmre....zoom!!  Så här nära kommer man inte annars.

au 11

Inte bollen men väl några oxar i nätet.

au 12

Buffalo Bengt skär upp lite mat till sina "mysdjur".

au 13

Isinstallation i naturens enorma "konsthall".

au 14

På väg mot skogen och.......

au 3

........luffargranen som är ett av landets högsta träd.....kanske det högsta ?? I så fall skall granen vara mer än 43 meter hög, det finns enligt uppgifter på nätet två ganar i Uddeholmstrakten som båda är 43 meter höga. Världens högsta träd är som jämförelse 115 meter högt, en amerikansk sekvoja- någonstans i Amerika, platsen är hemlig för att skydda trädet.

au 4

-Vad skall nu Rune där uppe och göra ??? Det spelar väl ingen roll om det är Sveriges högsta gran eller inte.

au 5

Vi återkommer till vilken gran som var högst, Rune har inte kommit ner ännu....  Vi andra fortsatte vidare, här är första delen och.......

au 6

.....här är andra halvan av gänget.

au 20

Spannarpsgården i vinterskrud.

au 16

Lite mer snö och sedan riktigt  bra töväder, så skall jag nog kunna ta mig med egen maskin till Skälderviken.

au 7

Med språng mot möllan i Ausås.

au 8

Sista hala biten ner mot kyrkan och bilarna.

au 9

Bertil avtackas för en fin vandring med den sedvanliga STORA applåden.

PS: Vi fick ingen höjd/längd på luffargranen, Rune fick vända en bit från toppen, det var helt enkelt för halt men den är inte 43 meter hög. Däremot, så skall luffargranen var den till VOLYMEN största granen i Sverige och det är ju också ett rekord att värna om.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:41