Vandring runt Söndrebalg

EN VANDRING I MINUSGRADER.....

st 0

....PÅ DEN SKÅNSKA SLÄTTEN

Söndagen den 17 februari

Idag står det i EVF:s program att Elisabet Bergman skall lotsa oss runt i Söndrebalg. Vi var 10 personer och 2 hundar som själv hittat till Söndrebalgs skola och strax kom ytterliggare 17 vandrare från Ängelholm.'

Elisabeth hälsade oss välkomna och var förvånade och glad att denna vandring lockat så många. Vädret var mycket behagligt +/- 0 grader, vindstilla med molntäckt himmel.

Vandringen började genom Söndrebalgs skolgård, vidare passerade vi Hjärnarps höghus (2 våningar), under Rössjöholmsvägen, förbi dagis och serviceboende och kom fram till Arons där Boris kunde heja på sin bridgekompis Torsten. Vi rundade Arons och gick några hundra meter på Boarpsvägen där vi bland annat passerade Hallandsåsens Vandrarhem som tidigare varit scoutgård och dessförinnan Hjärnarps församlingshem.

Boarpsvägen lämnar vi och går på en mindre väg till vänster. Här kommer vi fram till Tommy Norbergs åkeri. Risk för halka, så dubbarna åker på för några av oss. Vidare in i skogen, här var vägarna snötäckta och snön var VIT.  Motorvägen har vi snart på vår vänstra sida men det finns ett viltstängsel, så det är ingen som förirrar sig ner på vägen.

Plötsligt dyker det upp ett stort byggnadsverk som var nytt t.o.m. för Elisabeth. Det var Ved Pojkarna som höll till där. Inte någon naturskön plats men gott om rejäla stockar som vi kunde använda som sittplatser när vi intog medhavd mat och dryck.

Vandringen fortsatte och förmodligen var det bara Elisabeth som visste var vi var men strax var vi ute på Svenstorpsvägen som ledde oss under motorvägen. När vi väl passerat motorvägen svängde vi vänster igen. Här passerade vi Hjärnarps nybyggda scoutstuga, jag tror att den blev klar för ett par år sedan. Sedan hade vi Rantzows och Hjärnarps idrottsplats på höger sida. Åter under motorvägen och vi kommer fram till Norbergs åkeri men ser det nu från ett annat håll.

Vandrarföreningens ordförande hade en jobbig dag med att inpränta vanligt trfikvett i oss men väl nere på Boarpsvägen gick vi ganska fint på vägens vänstra sida och max två i bredd.

Nu var det bara att vandra åter till våra bilar. det är alltid många intressanta ämnen som ventileras på våra vandringar och man hör spridda fraser här och där. En väldigt förståndig sådan var : - Det första jag gjode när jag flyttade till Ängelholm var att gå med i Vandrarföreningen och det har jag inte ångrat...tvärt om.

Väl framme vid utgångspunkten hade vi gått ca. 9 km och ordförande..Rolf.. tackade Elisabet för en fin vandring och vi instämde alla i applåden som följde.

Ungefär så här upplevde jag söndagens trevliga vandring.

Helena

Fotograf: Kjell F.

st 1

Nya Torg i Ängelholm....det är alltid här vi samlas.

st 2

En stor och ganska väl samlad trupp denna söndag.

st 3

Ett första stopp....en del hade upptäckt att.......

st 4

...det kunde vara bra att sätta på  broddar på kängorna.

st 5

Och här ser vi varför.

st 6

Lasse Mark var både kökarl och marknadsförare på denna vandring.

st 7

Här passerar vi några högar med stabil valuta......"träkronor".

st 8

Vi hittade ingen vårblomma....bara spår av den sommar har varit.

st 9

Vi tog det så försiktigt på vår vandring.

st 10

Elisabet....en glad och nöjd vandringsledare.

st 11

Visst är detta pricken över I-et....fikapaus med varm drycken efter några kilometers vintervandring.

st 12

Varm dryck fick vi inte men både mat, vatten och hundgodis....inte så illa.

st 13

Här var det plogat ....skönt att kunna slappna av ett tag.

st 14

Här hade det kanske varit på sin plats med en skylt om RASRISK.

-Nej, vi stannade inte kvar för att se hur det gick....men det hade varit kul att veta hur det slutade.

st 15

Start och mål var denna söndag vid Söndrebalgskolan.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38