Sönderössjö - Smedhult

SOMMAREN ÄR KORT.....

k 0

....DET MESTA REGNAR BORT.

EVF SMEDHULT 30 juni 2013

Dagens väder var inte det bästa vandringsvädret men trots det hukade 5 tappra vandrare under regnmolnen vid samlingen på Nya Torg. När vi kom fram till hembygdsgården i Sönderössjö anslöt dagens vandringsledare Inga, och eftersom molnen hade lättat något och regnet avstannat, bestämde vi oss för att gå hela den planerade rundan runt Smedhult på ca 12 km.

Dagens vovve Ville satte av i rask takt, ingen fick gå framför honom då gav han skall, men matte Inga fick snabbt lugnat ner honom och snart hade vi hittat en jämn och för alla lagom takt. Vandringen gick på lättgångna grusvägar genom skog och förbi åkrar och ängar och nyplanterad granskog. Om man tittade riktigt noga hittade man faktiskt granarna bland allt björksly som höll på att växa över de små granplantorna. ”Men det är bra” sa Inga, ” då tvingas granarna växa rakare”.

Så småningom tilltog regnet igen och när det började bli dags för fikapaus öppnades himlens portar på riktigt och efter lite diskussion avvek vi från färdrutten och genade  genom skogen tillbaka till Ingas verkstad. Med tak över huvudet kunde vi både fika och byta en del våta kläder. Trots allt var vi nöjda med dagens vandring, vädret rår ingen över, och Cornelia överlämnade en EVF-tröja till Inga som tack för att hon ställt upp som vandringsledare. Inga lovade att betala in avgiften till föreningen och därmed också bli medlem. Med sedvanlig handklappning tackade vi för en blöt men skön vandring.

Vid pennan

Karin

Bilderna tog Kjell..

k 3

Först en rejäl regnskur som vi fick vänta ut i bilen...men sedan kom solen.

k 4
Cornelia tar hela världen i sin famn..... Cornelia var ansvarig för vandringen från Vandrarföreningens sida men.......

k 6

....Inga Henriksson var vår lokala guid och vandringsledare på plats......tillsammans med hunden Ville.

k 7

Dagens skylt: Passar bra här med den gamla skolan i bakgrunden.

k 9

Så plockar vi in dagens blomma också......

k 10

....Käringtand:

Käringtand (Lotus corniculatus) är en ört med gula blommor (ofta med röda toppar), tillhörande gruppen ärtväxter. Den är mycket vanlig och hittas på gräs- och hedmark. Bladen är tvåpariga med uddblad. Käringtanden används delvis som foder men kan vara giftig i stora mängder.

k 8

Snyggt lavat.

k 5

Så trampar vi in i Smedhult.

k 12

Så blev det till att ta skydd och packa upp regnkläderna.

k 11

En tistel som växt sig, om inte manshög....så i alla fall kvinnohög.

k 13

Smedbogård passerades och en gammal......

k 2

....remdriven stenkross.

k 1

Country Roads

k 15

En av våra mer udda fikaplatser....men torrt och varmt.

k 16

Inga belönades med en EVF-tröja och en applåd för dagens insats.

k 14

Sedan var det bara till att ta farväl av Inga och dagens vovve: Ville.  (lite suddig bild...regndroppar på objektivet....svårt att undvika denna dag)

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40